;

مصرف برق خودرو برقی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ کیلووات است


کریمی سنجری مدیر طرح برقی سازی وزارت صمت در برنامه میز اقتصاد گفت: تا ماه آینده ۱۰ هزار خودرو برقی وارد کشور می‌شود که از این تعداد ۸ هزار خودرو تکمیل و به مشتریان عرضه خواهد شد.

او افزود: بحث خودرو‌های برقی از ۵ سال گذشته در کشور کلید خورد ولی متاسفانه روند کندی داشت و زیاد جدی گرفته نشد ولی خوشبختانه در این دوره بحث خودرو‌های برقی به طور جدی پیگیری شده است.

کریمی سنجری تصریح کرد: خودروی برقی نسبت به خودروی بنزینی سالانه حدود ۸ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین صرفه جویی می‌کند، زیرا برق را می‌توان از منابع تجدید پذیر به دست آورد ولی نمی‌توان بنزین را از منابع دیگر تامین کرد.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد با سوخت‌های فسیلی برق تولید کنیم می‌توانیم منشا آلودگی را به خارج از شهر‌ها ببریم و دیگر تاکسی‌ها در شهر تولید آلودگی نمی‌کنند.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صنعت معدن تجارت بیان کرد: در اینجا باید به رانندگان تاکسی یارانه و کمک ارائه کنیم و بخشی از سودی که دولت از صرفه جویی به دست می‌آورد را به شکل بلاعوض به رانندگان تاکسی بدهد.

وی گفت: وقتی ناوگان حمل و نقل عمومی را به خودروی برقی مجهز کنیم نیازمند توسعه ایستگاه‌های شارژ هستیم. اگر شرایط شارژ فراهم باشد مردم ما علاقه‌مند هستند که خودروی برقی سوار شوند. عده‌ای از مردم علاقه دارند خودروی وارداتی بخرند ولی می‌توانیم اینکار را با خودروی برقی انجام دهیم. بخش مهمی از خودروی برقی باید تامین کننده حمل و نقل عمومی باشد و بخشی از آن باید به مردم اختصاص یابد.

به گفته او، همچنین توافقنامه سازمان تاکسیرانی و شرکت یکی از خودروسازان برای جایگزینی ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی با تاکسی‌های فرسوده شهر تهران امضاء شد.

کریمی سنجری افزود: در صورتی که وجه یارانه‌ای که دولت برای این خودرو‌ها در نظر گرفته تامین و به متقاضیان خرید این خودرو‌ها پرداخت شود بزودی شاهد فعال شدن حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی در ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود. مبلغ این یارانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که بخشی از این ماده مربوط به بهینه سازی مصرف سوخت از محل صرفه جویی است، پرداخت می‌شود. طبیعتا پرداخت مبلغ یارانه از طریق بانک عامل به خریدار خودرو برقی صورت می‌پذیرد که در حال مذاکره با چند بانک هستیم.

او گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال ۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود که از این تعداد هزار دستگاه اتوبوس برقی خواهد بود.

کریمی سنجری گفت: اتوبوس محصولی نیست که تولیدکننده یا واردکننده آن را در ویترین مغازه مونتاژ کند و بفروشد، بلکه مشتریان خاص خود یعنی شهرداری و وزارت کشور را دارد، بدین معنا که شهرداری باید ابتدا با خودروساز قرارداد ببندد، سپس خودروساز اقدام به سفارش گذاری اتوبوس یا قطعات آن نماید. در واقع دستور ساخت اتوبوس یا بخشی از قطعات آن از محل پیش پرداخت شهرداری یا وزارت کشور تامین می‌شود، اما ادامه روند واردات اتوبوس به تامین مابقی قرارداد از سوی شهرداری‌ها بستگی دارد.

او بیان کرد: در تهران ۹۰۰ نقطه شارژ خودرو‌های برقی در نظر گرفته شده است که نیاز به سرمایه گذاری دارد و در کل کشور هم ۴۵۰۰ شارژر در نظر گرفته شده است.

مدیر طرح برقی سازی وزارت صمت افزود: همچنین هزینه نگهداری یک خودرو برقی سالانه ۳۰ میلیون تومان است و ۵۴۷ کیلووات طبق تعریف وزارت نیرو برق این خودرو‌ها است یعنی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ کیلووات مصرف برق این خودرو‌ها است.

در ادامه، عادل دمشقی معاون مدیر عامل در کسب و کار برقی سازی مپنا  گفت: باید یک شبکه شارژ برای این خودرو‌ها در نظر گرفته شود که این شبکه از طریق دیسپچینگ گروه مپنا است.

او درباره زمان شارژ خودرو‌های برقی افزود: زمان شارژ سریع مناسب برای خودرو، ۲۰ تا ۴۵ دقیقه و زمان شارژ ک‏ُند ۴ تا ۵ ساعت است و راننده با توجه به پیماش و با استفاده از نرم افزار می‌تواند زمان حضور خود را در ایستگاه برنامه ریزی کند.

معاون مدیر عامل در کسب و کار برقی سازی مپنا گفت: میزان برق مصرفی برای شارژ یکبار خودروی برقی، معادل میزان برق مصرفی کولر گازی است که در شبانه روشن است.

دمشقی گفت: البته بر اساس استاندارد جهانی در استفاده از شارژ پرتابل یا همراه باید سیستم اِرت منازل کاملا برقرار باشد تا از برق گرفتی از طریق خودرو یا شارژ جلوگیری شود.

وی ادامه داد: جریان شارژر‌های همراه، پایین‌تر و خطر برق گرفتگی در مقایسه با شارژر‌هایی که توان بالاتری دارند کمتر است. البته در شارژر‌های دیواری که در ساختمان‌ها نصب می‌شوند حتما باید ارت ساختمان وصل باشد.

دمشقی افزود: در حال حاضر ۱۷ ایستگاه شارژ برای خودرو‌های برقی در کشور موجود داریم و همچنین ۱۰۰ پایه شارژ هم برای این خودرو‌ها در کشور وجود دارد.

به گفته او، همچنین ۷۰ ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی به کشور افزوده خواهد شد که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته این ایستگاه‌ها باید ۸ ماهه راه‌اندازی شوند.

همچنین حدادی کارشناس اقتصادی گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد. همچنین تحقیقات و نظریه‌پردازی‌ها نشان داده که اگر خودرو‌های بنزینی به سمت گازسوزشدن حرکت کنند حجم عظیمی از مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: اما با توجه به تجارب میدانی، گازسوز کردن خودرو‌ها را باید یک تجربه شکست‌خورده دانست؛ چراکه هزینه‌های آن بیش از آورده‌هایی است که بر جای می‌گذارد. به‌رغم مزیت قیمتی سوخت گاز، اما مالکان خودرو‌ها تمایلی برای گازسوز کردن خودروهایشان ندارند. خودروسازان نیز استقبالی نسبت به گازسوز کردن خودرو‌های تولیدی نشان ندادند و اساسا خودرو‌های گازسوز در سبد محصولات خودروسازان دولتی روی به فراموشی گذاشته‌اند.

حدادی با اشاره به شکست تجربه استفاده از تاکسی‌های گازسوز و تصمیم ناگهانی برای حرکت به سمت تاکسی‌های برقی توضیح داد: حرکت به این سمت گام بسیار بلندی به شمار می‌آید اما باید توجه داشت که در شرایط کنونی هزینه تعمیر و نگهداری خودرو‌های برقی برای رانندگان تاکسی به‌مراتب بالاتر از هزینه سوخت بنزین آنهاست که نمی‌خواهند با برقی سازی خودرو‌ها پرداخت کنند و این نکته‌ای است که پاسخی برای آن در بیانات وزیر صمت وجود ندارد.  

خبرنگار: رضا زارع 


منبع: www.yjc.ir

پیام بگذارید