;

دی‌ام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardگزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد دی‌ام برد

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

پرداخت مستقیم یا «Direct debit» یک فناوری مالی است که پیمان آن را به کاربران خود ارائه می‌دهد. سال ۱۳۹۸ شرکت فرابوم با سهامداری مشترک توسن اولین محصول خود با نام پیمان را ارائه کرد که با عنوان برداشت مستقیم با سه راهکار پرداخت آنی، دوره‌ای و شارژ خودکار به مشتریان بانک‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین خدمات ارائه می‌دهد.

در هدف عنوان شده از جانب پیمان آمده که قصدشان «کسب سهم بازار از پرداخت‌های غیرحضوری» در کشور است و استراتژی‌های فنی، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار خود را بر همین مبنا برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در گزارش سالانه‌ای که پیمان منتشر کرده آمده بیش‌ترین مبلغ تراکنش شده در سال ۱۴۰۲ در ۲۷ اسفند اتفاق افتاده که مبلغی حدود ۵۴ میلیارد ریال بود. در دوم اسفند هم با بیش از ۵۴ هزار تراکنش، بیش‌ترین تعداد تراکنش موفق رقم خورده است. همچنین ۸۰ درصد از کاربران پیمان، امکان پرداخت مستقیم را بر روی یکی از اپلیکیشن‌های گروه هزاردستان (کافه‌بازار، دیوار و…)، اسنپ و آپ فعال کرده‌اند و مشتریان بانک‌های ملت، ملی و سامان نیز سهم عمده کاربران پرداخت مستقیم پیمان را از نظر تعداد و مبلغ تراکنش‌ها تشکیل می‌دهند.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 1

در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را با هم می‌خوانیم. در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر می‌توانید فایل کامل گزارش را از اینجا مطالعه کنید.

رشد ۱۲۴ درصدی تراکنش‌ موفق پیمان در سال گذشته

مجموع تعداد تراکنش‌های موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۱۲۴/۷ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به  ۱۱/۸۱۵/۵۱۲ تراکنش رسیده است.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 2

تعداد تراکنش‌های موفق

مجموع مبلغ تراکنش‌های موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۲۰۴/۵ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به ۹/۷۴۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 3

مبلغ تراکنش‌های موفق

سال گذشته ۳ میلیون کدملی در پیمان احراز هویت شد

در گزارشی که پیمان منتشر کرده آمده برای فعالسازی راهکار پرداخت مستقیم، کاربران با ارائه کد ملی و شماره تلفن همراه متعلق به آن، احراز هویت می‌شوند.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 4دوشنبه‌ها پر تراکنش‌ترین روز پیمان

پایش رفتار کاربران پیمان، نشان می‌دهد که پراکندگی تراکنش‌های پرداخت مستقیم در روزهای گوناگون هفته یکسان نیست؛ به گونه‌ای که روزهای دوشنبه، پرتراکنش‌ترین و جمعه‌ها کم تراکنش‌ترین روزهای پیمان در طول هفته است.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 5

روزهای اوج‌گیری تراکنش

در طول روز نیز ساعت ۹ صبح شلوغ‌ترین ساعت از نظر تعداد تراکنش و ۴ صبح خلوت‌ترین ساعت است.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 6

زمان اوج‌گیری تراکنش

چرا مردم از پیمان استفاده می‌کنند

پیمان در پاییز سال ۱۴۰۲، رفتار بیش از هزار نفر از کاربرانی را که طی دو ماه شهریور و مهر، حداقل یک‌بار از کسب‌وکارهای آنلاین خرید اینترنتی انجام داده بودند، در یک پروژه پژوهش بازار مورد بررسی قرار داد. برخی از این افراد، تجربه استفاده از پرداخت مستقیم را داشتند و برخی دیگر نه. در یکی از پرسش‌ها، از افرادی که تجربه استفاده از این راهکار را داشتند، پرسیده شده بود که چه چیزی باعث شده است که از روش پرداخت دایرکت دبیت استفاده کنید و پاسخ‌ها را در نمودار زیر می‌بینید

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 7

چرا پرداخت مستقیم برای کاربران جذاب است؟

خرید شارژ و بسته اینترنت پرطرفدارترین خدمات پیمان

در گزارش می‌خوانیم یکی از مهمترین کاربردهای پرداخت مستقیم، خریدهای پرتکرار است؛ تراکنش‌های آنلاینی که بیش‌تر با آن‌ها سروکار داریم و هر بار الزام است مسیری طولانی را برای انجام مراحل پرداخت طی کنیم.

سرویس‌های اپراتوری، پرداخت اقساط بانکی، سفارش غذا و سوپرمارکت، کرایه تاکسی، پرداخت حق بیمه، پرداخت اجاره، اینترنت خانگی، شارژ ساختمان و حق اشتراک سرویس‌های ویدیویی به ترتیب بیش‌ترین فراوانی را در انتخاب‌ها داشتند.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 8

پرتکرارترین خریدهای مردم

NPS دایرکت دبیت پیمان حدود ۵۰ درصد است

یکی از شاخص‌های معتبر برای اندازه‌گیری میزان رضایت مصرف‌کنندگان از یک خدمت، NPS «شاخص خالص ترویج‌کنندگان» است. در واقع این شاخص نشان می‌دهد که چند درصد از مشتریان حاضرند خدمتی را به اطرافیان توصیه کنند و بر اساس تحقیقات شاخص NPS در این پژوهش، برای دایرکت دبیت، ۴۹/۵ درصد است.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 9

نمودار شاخص NPS دایرکت دبیت در ایران

۲۰ درصد از تراکنش‌های پیمان متعلق به بانک ملی است

۲۰/۳ درصد از کارت‌های بانکی که در پرداخت‌های روزمره جامعه از آن‌ها استفاده می‌شود، متعلق به بانک ملی است و ۱۲/۵ درصد خریدها با کارت بانک ملت انجام می‌شود.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 10

درصد استفاده از کارت‌های بانکی در خریدهای روزمره

بهترین عملکرد بانک ملت با ۵۱/۴ درصد

البته یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پایداری راهکار پرداخت مستقیم، میانگین زمان و پاسخگویی بانک کاربر برای انجام تراکنش است. در سال ۱۴۰۲ این شاخص در اکثر بانک‌های طرف قرارداد پیمان بهبود داشته و میانگین زمان انجام تراکنش برای کاربر کمتر شده است و در میان بانک‌های گوناگون، بهترین عملکرد متعلق به بانک ملت بود که میانگین زمان پاسخگویی به تراکنش‌های پرداخت مستقیم مشتریان خود را به کمتر از ۲ ثانیه رساند.

گزارش سالانه منتشر شده از پیمان حاکی از آن است که کاربران نهایی پرداخت مستقیم پیمان، با توجه به اینکه در چه بانکی حساب دارند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان دادند.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 11

سهم بانک‌های مختلف در تراکنش‌های پیمان

همکاری مستقیم با ۱۱۹ کسب‌وکار آنلاین

در گزارش سالانه‌ای که پیمان منتشر کرده آمده که در سال ۱۴۰۲ راهکار دایرکت دبیت پیمان در ۱۱۹ کسب‌وکار آنلاین به طور مستقیم قابل استفاده بود. با این حال، با درنظر گرفتن همکاران تجاری پیمان مانند وندار و بازارپی که با استفاده از زیرساخت فنی پیمان، آن را با واسطه در اختیار مشتریان، کاربران و زیرمجموعه‌های خود قرار می‌دهند، در گزارش گفته می‌شود تعداد پذیرندگان پیمان از هزار کسب‌وکار هم فراتر می‌رود.

نمودار زیر، سهم تعدادی از تراکنش‌های کسب‌وکارهای طرف قرارداد پیمان را بر حسب نوع صنف نشان می‌دهد.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 12

کاربران از دایرکت دبیت چه استفاده‌ای می‌کنند؟

۷۷/۷ درصد از پیمان‌های کاربران، روی اپلیکیشن‌های گروه هزاردستان، آپ و اسنپ فعال شده است.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 13

رتبه‌بندی کسب‌وکارها، از نظر تعداد قرارداد فعال

رضایت ۳۵ درصدی کاربران از پرداخت اسنپ

نمودار زیر نشان می‌دهد که بهترین تجربه استفاده از راهکار پرداخت مستقیم پیمان برای کاربران، در اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ رقم خورده که به ۳۵ درصد می‌رسد.

گزارش سالانه پیمان منتشر شد: پیمان حدود ۵۰ درصد NPS دارد 14

برای مطالعه بیشتر می‌توانید گزارش کامل را از اینجا بخوانید.


منبع: dmboard.media

پیام بگذارید