;

دی‌ام برد، رسانه تخصصی بازاریابی | dmboardسهم تبلیغات دیجیتال ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار تبلیغات بوده است دی‌ام برد

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

متخصصان حوزه تبلیغات و مدیران آژانس‌ها در نمایشگاه اینوتکس و در همایش ملی تبلیغات دیجیتال ایران تلاش کردند تا چالش‌ها و آینده این صنعت را مورد بررسی قرار دهند.

در همایش ادزآپ با موضوع «چالش‌های صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران: رویکردها و راهکارها» که در نمایشگاه اینوتکس برگزار شد؛ حمید قنبری، مدیر بازاریابی بیمه سامان به عنوان گرداننده پنل، بهرنگ تنکابنی، مدیر موفقیت مشتری در تپسل، احمدعلی فرهودی، مدیرعامل آژانس دیما و محمد حسین‌پور، مدیرعامل شرکت مگنت حضور داشتند.

مشکل اصلی عدم درک صاحبان مارکت از نقش تبلیغات دیجیتال است

در ابتدای این پنل احمدعلی فرهودی مدیرعامل آژانس تبلیغات دیما درباره سهم دیجیتال در بازار تبلیغات گفت: «تبلیغات دیجیتال نتوانسته است در این ۱۰ سال سهم بازار بزرگی را به خود اختصاص دهد و سهم تبلیغات دیجیتال در تمام این سال‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار تبلیغات بوده است؛ به نظر شما طی ۱۰ سال گذشته صنعت تبلیغات دیجیتال موفق عمل کرده؟ یا به عبارتی آیا تثبیت شده است؟ آیا رگولاتوری مشکل ایجاد کرده یا  اقتصاد ایران  مشکل دارد؟»

در ادامه پنل محمد حسین‌پور مدیرعامل مگنت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به صنعت تبلیغات ظلم شده است، گفت: «این موضوع دلایل متفاوتی دارد. از طرفی رسانه‌ها به دلایل مختلفی رشد نکرده‌اند و ما خیلی دیر وارد تولید محتواهای ویدیویی شده‌ایم. البته ما در این بازار با چالش نگاه مشتری به بحث تبلیغات هم‌‌مواجه هستیم. از طرفی محدودیت فضایی در بازار وجود داشته است فعالیت ما وابسته به تکنولوژی  بوده و در ابزارها محدودیت‌‌های بسیاری داریم.»

حمیدرضا محمودی، مدیرعامل فست کلیک در ادامه این پنل به مسئله چالش‌های صنعت تبلیغات با رگولاتور پرداخت و گفت: «یکی از دغدغه‌های کسب‌و کارها و برندها این است که در فضایی که مشتریانشان هستند، فعالیت کنند. باید این موضوع را بپذیریم که بسیاری از مشتریان در پلتفرم‌های فیلتر شده فعالیت می‌کنند و این موضوع ضرر زیادی به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ وارد کرده است.»

بهرنگ تنکابنی، مدیر موفقیت مشتری تپسل نیز با اشاره به اثربخشی در حوزه تبلیغات دیجیتال، گفت: «مشکل اصلی که باعث شده صنعت سهم خود را نگیرد، یکی عدم درک صاحبان مارکت از نقش تبلیغات دیجیتال است.  استارتاپ حوزه دیجیتال می‌داند چطور اثربخشی را بسنجد؛ اما سهم بزرگ بازار تبلیغات دست بخشی است که ربطی به صنعت تبلیغات دیجیتال ندارند. از سوی دیگر بسترهای درستی شکل نگرفته مثلا صنایع بزرگ که بودجه هم دارند از تبلیغات سنتی همچون بیلبورد استفاده می‌کنند.»

او ادامه داد: «شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی بودند اما آژانس‌های تبلیغات با پدیده فیلترینگ و تحریم‌ها مواجه شدند این اتفاقات و برخی چالش‌های مالیاتی سبب شده تا نتوانیم از امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم. با این همه به واسطه بزرگ شدن فضاهای ارتباطاتی در فضای دیجیتال نوید یک اینده روشن و پرش در صنعت تبلیغات وجود دارد.»

مدیر تیم موفقیت مشتریان تپسل در ادامه به افزایش سهم از بازار تبلیغات دیجیتال اشاره کرد و به قراردادی که اخیرا پتلفرم تپسل برای اجرای تبلیغات با شیپور امضا کرده است اشاره کرد و گفت: «قرارداد فعلی ما که با مبلغ ۵۰ میلیارد امضا شده است، از نظر ما کف قرارداد با شیپور است و امیدواریم که این رقم در اینده‌ای نزدیک به ۳ تا ۴ برابر برسد.»

تنکابنی همچنین در رابطه با افزایش تعرفه تبلیغات در سال جدید گفت: «بدیهی است که ما هم مانند هر کسب‌وکار دیگری با توجه به شرایط موجود ناچار به افزایش قیمت هستیم ولی تپسل نمی خواهد این افزایش را هیجانی و ناگهانی به بازار بدهد چون ما می‌دانیم که کسب وکارها در نتیجه چنین رفتارهایی آسیب‌ خواهند دید. پس هدف ما این است که این اقدام را گام به گام انجام دهیم تا کسب‌وکار این فرصت را داشته باشد تا خودش را با شرایط جدید و قیمت‌های جدید تطبیق بدهد.»

آینده صنعت تبلیغات دیجیتال به کدام سمت خواهد رفت؟

در ادامه این پنل حسین‌پور مدیرعامل مگنت درباره آینده بازار تبلیغات گفت: «همیشه سعی ما این است که آینده را ببینیم. در حال حاضر صنعت ویدیو با افزایش بازدید مخاطب در حال رشد است. رسانه‌های جدیدی هم وارد خواهند شد تا تبلیغات را هوشمندانه و به مخاطب هدف نشان دهند. به طور کلی آژانس‌های تبلیغات دیجیتال نقش بزرگی در رشد کسب‌وکارها خواهند داشت.»

بهرنگ تنکابنی نیز در پایان این پنل با اشاره به اینکه امکان باز شدن قفل تبلیغات هدفمند برای کسب‌وکارهای محلی به وجود خواهد آمد، گفت: کسب‌وکارهای محلی در گذشته با تبلیغات کوچک خودشان را معرفی می‌کردند کار و  این امکان وجود دارد که در بستر بزرگ‌تری معرفی شوند. به طور کلی به واسطه  هوش مصنوعی و برخی راه‌حل‌ها این بازار می‌تواند شاهد یک تغییر اساسی باشد.»

آموزش در همه جای دنیا گران است

در پنل دوم رشد تبلیغات به روایت مراکز آموزشی مطرح شد و متخصصان حوزه آموزش در پنل رشد و تبلیغات به روایت آموزشی تلاش کردند تا مشکل حلقه اتصال مراکز آموزشی به بازار کار را مورد بررسی قرار دهند.

پنل رشد تبلیغات دیجیتال به روایت مراکز آموزشی با حضور یزدان مرادی، پرفرمنس مارکتر و مشاور ارشد، نیما محمد حسنی، مدیر بازاریابی دیجیتال تپسل، مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمینار، مهدی دهبان، مدیر آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان و بهناز اسماعیلی نژاد، مدیر کسب‌وکار پلتفرم دانا، در چهارمین روز از استیج اینوتکس برگزار شد.

مهدی دهبان، مدیر آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان در این پنل در رابطه با مشکل نبود یک حلقه اتصال درست بین مراکز آموزشی و بازار کار گفت: «از سال ۱۳۹۴ حدود ۷ هزار نفر از کلاس‌های ما استفاده کرده‌اند، گفت: «بیشتر از ۹۰ درصد شرکت‌ها اصلا نمی‌دانند انالیتیکس چیست؛ حتی گاهی اوقات آمارگیران هم نمی‌توانند آمار ارائه شده را تحلیل کنند. بحث جامعه تخصصی متفاوت است. در این رابطه باید سنجش درستی بین ورودی و خروجی دوره‌ها وجود داشته باشد.»

بهناز اسماعیلی‌نژاد نیز در ادامه گفت: «کسی که می‌خواهد وارد بازار مارکتینگ شود نیاز به منتوری دارد که راه و روش را به او نشان دهد. واقعیت این است که آموزش در همه جای دنیا گران است.»

همایش ادزآپ با موضوع چالش‌های صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران؛ سهم تبلیغات دیجیتال ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار تبلیغات بوده است 1

آموزش و شغل‌یابی، دو خط موازی هستند؟

نیما محمد حسنی، مدیر بازاریابی دیجیتال تپسل با اشاره به اهمیت آموزش رایگان، گفت: «در شرایطی که به گفته متخصصان به طور متوسط ۲۰ میلیون هزینه یک دوره جامع دیجیتال مارکتینگ است که گاهی تا ۴۰ میلیون تومان هم رفته، کالج تپسل در یک سال گذشته تمام سعی خود را کرده است که در یک رویکرد مسئولیت اجتماعی با آموزش رایگان سواد اکوسیستم را بالا ببرد تا هم هدف افراد و هم هدف آموزشگاه تامین شود. ما در مدت فعالیت خود ۶ هزار نفر را بورسیه کرده‌ایم و حدود ۸۸ هزار ساعت از ویدیوهای آموزشی‌ ما در پلتفرم‌های مختلف تماشا شده است.»

او ادامه داد: «البته با شروع سال جدید ما مدل فعالیت کالج تپسل را به خرید حق اشتراک مدت‌دار و امکان دسترسی به تمام دوره‌های کالج با هزینه‌ای کم تغییر دادیم و در کنار آن خدمات منتورینگ و راهنمایی مسیر شغلی نیز به افراد ارائه می‌کنیم.»

محمدحسنی ادامه داد: «در بخش آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ ما همواره تلاش کرده‌ایم که به این نکته دقت کنیم که استادی که برای تدریس انتخاب می‌کنیم، دانش کافی و توانایی انتقال آن را داشته باشد.»

محمدحسنی در پاسخ به این سوال که چرا کسی که آموزش دیجیتال مارکتینگ می‌بیند، نمی‌تواند کار پیدا کند، گفت: «من تقریبا دو سال مدیر سرویس کوچینگ ایران تلنت بودم و آخر این دوسال به یک حقیقت تلخی پی بردیم که آموزش و نیاز بازار کار  در ایران دو خط موازی هستند که انگار اصلا به یکدیگر نمی‌رسند. یک اقدام برای شکستن این دو خط موازی این است که شرکت‌ها خودشان نیرو را از ابتدا آموزش دهند اما چند شرکت واقعا برای چنین کاری زمان و نیرو خرج می‌کنند؟»

او ادامه داد: «کارفرمایان ایرانی حتی به نیروی فرلینسر متخصص هم اعتماد نمی‌کنند و به این موضوع اعتماد نمی‌کنند و ترجیح می‌هند که یک نیروی نامتخصص را با حقوق بالا استخدام کنند. یک نمونه موفق در این زمینه ایرانسل است که سالی یک بار با جهاد دانشگاهی شریف و جاب‌ویژن آموزش و استخدام انجام می‌دهد و کارآموز می‌گیرد و آنها را رشد می‌دهد اما در سایر شرکت‌ها چقدر اتفاقات این چنینی رخ می‌دهد؟ شرکت‌ها خودشان هم چنین چیزی را نمی‌خواهند پس مشکل تنها در بخش آموزش نیست.»

اوهانجانیانس در واکنش به صحبت‌های محمدحسنی گفت: «باید توجه داشت که اگر شرکت متوسطی مثل ما بخواهد زمان بگذارد و نیرو را از صفر به یک نقطه برساند، هزینه فرصت زیادی از دست می‌دهد؛ مگر اینکه یک پلتفرم واسطه این کار را انجام دهد. مثل کاری که کوئرا در زمینه برنامه‌نویسی انجام می‌دهد. قطعا اگر چنین فرصتی پیش‌ بیاید ما از آن استفاده خواهیم کرد.»

 


منبع: dmboard.media

پیام بگذارید