;

تولید موز و انبه در چابهار در حال انجام است


اکبر یاوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی روزهای اخیر خلأ ترخیص موز منجر به افزایش قیمت در بازار شده است که با رفع مشکلات ترخیص، قیمت مجدد روند نزولی به خود می گیرد.

به گفته او. با توجه به آنکه موز تولید داخل جوابگوی نیاز بازار نیست، از این‌رو ناگریز به واردات از کشورهای اکوادور، هندوستان، پاکستان و ترکیه هستیم. 

یاوری ادامه داد: پاکستان تا ۵ الی ۶ سال گذشته واردکننده موز برای تامین نیاز خود بود، درحالیکه اکنون صادرکننده شده است. براین اساس وزارت جهاد باید در این خصوص سیاست گذاری داشته باشد چراکه ظرفیت و پتانسیل زیرساخت تولید موز و دیگر میوه های گرمسیری در کشور وجود دارد که در صورت تامین نیاز میوه های گرمسیری از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن موز در میدان تهران و ۱۵۰۰ تن در کلانشهرها خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو موز در میدان ۹۰ هزارتومان است که با احتساب حداکثر ۳۵ درصد سود در خرده فروشی‌ها عرضه می شود.

او با بیان اینکه پتانسیل تولید انبه در کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون مقادیری موز و انبه در چابهار تولید می‌شود، اما مقدار آن قابل توجه نیست. گفتنی است که قیمت هرکیلو انبه از ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزارتومان به ۱۰۰ هزارتومان کاهش یافته است.

خبرنگار: آزاده محبی


منبع: www.yjc.ir

پیام بگذارید