;

بلایند دیت و هر چیزی که باید درباره آن بدانید

کافی است کمی اهل یوتیوب یا اینستاگرام باشید تا ویدئوهای بلایند دیت ایرانی را دیده باشید. احتمالا از خودتان پرسیده‌اید بلایند دیت چیست؟ و بعد هم با خودتان گفته‌اید که چقدر شبیه شیوه آشنایی و ازدواج سنتی ایرانی است!

به طور خلاصه بلایند دیت یک قرار آشنایی بین دو طرفی است که با هم هیچ آشنایی ندارند. بلایند دیت توسط یک دوست مشترک یا یک عضو خانواده تنظیم می‌شود و هدفش آشنا کردن دو نفر برای یک رابطه عاطفی و احتمالا در نهایت ازدواج است.

بلایند دیت چیست؟

آن چنان که گفتیم بلایند دیت یا قرار آشنایی ناشناس یک قرار آشنایی بین دو غریبه است. قرارهای ناشناس معمولاً توسط دوستان مشترک، اعضای خانواده یا از طریق پلتفرم‌های دوستیابی آنلاین ترتیب داده می‌شوند.

۴ ویژگی مهم بلایند دیت

  • طرف ناشناس: مشخص ترین ویژگی یک بلایند دیت این است که دو طرف آن قبلا یک‌دیگر را ندیده‌اند.
  • تنظیم شده توسط شخص سوم: بلایند دیت‌ها اغلب توسط دوستان، خانواده یا زوج‌یاب‌هایی هماهنگ می‌شود که معتقدند دو فرد ممکن است با هم سازگار باشند.
  • فضای عاشقانه: با این که نتیجه قرار نامشخص است، اما قرارهایی این چنین با هدف شکل دادن یک رابطه عاشقانه ترتیب داده می‌شوند.
  • دیدار در مکان عمومی: این قرارها – همچون اکثر اولین قرارهای عاشقانه و رمانتیک- معمولاً در مکان‌های عمومی و خنثی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها یا پارک‌ها انجام می‌شوند تا از راحتی و ایمنی هر دو طرف اطمینان حاصل شود.

تاریخچه بلایند دیت: از ازدواج سنتی تا آگهی دادن و اپلیکیشن دوستیابی!

اگر فکر می‌کنید بلایند دیت یا همان قرار ناشناس محصول نسل زد و ایده جوانان است سخت در اشتباه هستید. بلایند دیت در یوتیوب ایده نسل جدید است، اما قرار ناشناس قدیمی‌تر از تصور شما است.

ازدواج‌های سنتی و هماهنگ شده

از زمان‌های قدیم تا همین چند سال پیش – و حتی همین امروز- بخش مهمی از ازدواج ها اغلب توسط خانواده ها ترتیب داده می‌شد و زوج‌ها برای اولین بار در روز عروسی همسر خود را ملاقات می‌کردند. به مرور این آشنایی به مراحل اولیه آشنایی برای ازدواج آمد و زوج‌ها در روز خواستگاری هم را دیدند. این اولین نسخه بلایند دیت، اما در محیطی رسمی بود.

آگهی عاشقانه

قرن‌های ۱۸ و ۱۹ شاهد ظهور آگهی‌های شخصی در روزنامه‌های اروپا بودیم. آدم‌ها به امید یافتن زوج مطلوب خود اولویت‌های ظاهری و شخصی خود را شرح می‌دادند و در روزنامه تبلیغ می‌کردند. این تبلیغات پیش درآمدی بر خواستگاری مدرن بود.

انقلاب با عشق تلفنی

با ظهور تلفن، قرن بیستم شاهد عصر جدیدی از روابط عاشقانه بود. خدمات دوستیابی تلفنی در اروپا محبوب شد. این امکان به افراد اجازه می‌داد تا قبل از ملاقات حضوری، با زوج احتمالی خود حرف بزنند. در ایران هم احتمالا تلفن‌های عاشقانه را به خاطر دارید که در آن دختر جوانی به منزل پسر جوانی زنگ می‌زد و تا او گوشی را بر نمی‌داشت حرف نمی‌زد!

بلایند دیت با اپلیکیشن‌ها و کشیدن انگشت

در عصر دیجیتال امروزی تکنولوژی دنیای قرارهای عاشقانه ناشناس و غیر ناشناس را زیر و رو کرده است. پلتفرم‌های دوستیابی آنلاین، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی افراد را بر اساس علایق و ترجیحات مشترک به هم متصل می‌کنند و پیدا کردن یک شخص نزدیک به سلایق شما را برای شما بسیار آسان‌تر می‌کنند.

چطور برای بلایند دیت آماده شویم؟

آمادگی مناسب برای یک بلایند دیت بسیار مهم است، به خصوص اگر قصد موفقیت داشته باشید.

بلایند دیت

ما چند پیشهاد برای شما داریم.

  • سطح انتظارات را مشخص کنید: درک کنید که هدف اصلی یک قرار ناشناس، داشتن اوقاتی لذت بخش و آشنایی با شخصی جدید است. هر قرار عاشقانه‌ای – ناشناس یا معمولی- قرار نیست منجر رابطه عاطفی شود. پس واقع‌بین باشید و آمادگی پذیرش هر نتیجه‌ای را داشته باشید.
  • انتخاب لباس مناسب: سعدی درست گفته است که « نه همین لباس زیباست نشان آدمیت » ولی لباس شما اولین یا دومین معرف شما در هر قراری است؛ به خصوص اگر بلایند دیت باشد. از طرف دیگر لباس شما به طور قابل توجهی بر اعتماد به نفس شما تأثیر می‌گذارد. راحت اما متناسب و باهوش لباس بپوشید. اگر محل قرار غیررسمی است شیک اما راحت باشید. در طرف مقابل برای یک رستوران شیک یک لباس شیک بپوشید.
  • آمادگی ذهنی و طرز فکر: با نگاهی مثبت به سمت قرار بروید. ذهن باز و آماده برای شرکت در یک گفت‌وگوی گرم و صمیمی را داشته باشید. به خاطر باشید که طرف مقابل هم استرس کمی ندارد. لبخند بزنید و به خود یادآوری کنید که این فرصتی خوب برای یک ارتباط معنادار تازه است.

از دوستان چه انتظاری داشته باشیم؟

دوست، فامیل یا هر کسی که قرار را هماهنگ کرد نقش مهمی در بلایند دیت دارد. آن‌ها هر دو طرف را می‌شناسند و آن‌ها هستند که معتقدند که دو نفر برای یک رابطه مناسب باشند.

از آن‌ها باید چه انتظاری داشت؟

  • اعتماد به هماهنگ کننده قرار: اگر دوست یا آشنا کسی را معرفی کرد به آن‌ها اعتماد کنید. آن‌ها خیرخواه و علاقه‌مند شما هستند و بهترین تلاش خود را می‌کنند.
  • اولویت‌های خود را شفاف بگویید: اولویت‌های خود را به کسی که قرار است شما را برای یک قرار معرفی کند شفاف بگویید. در مورد ترجیحات و مشکلات خود شفاف باشید. این می‌تواند به جلوگیری یافتن شخصی نزدیک‌ترین به شما کمک کند.
  • متعادل کردن انتظارات با واقعیت: مهم است که امیدهای خود را متناسب با انتظارات واقع‌بینانه هماهنگ کنید. قرار نیست اولین بلایند دیت آخرین و بهترین آن‌ها باشد.

چطور مکان مناسب بلایند دیت را انتخاب کنیم؟

محل برگزاری می‌تواند به طور قابل توجهی بر موفقیت یک بلایند دیت تأثیر بگذارد و نشانی از هوش شما باشد.

در اینجا چند نکته برای انتخاب مکان مناسب به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • ساده و صمیمی و نه رسمی: برای اولین جلسه، مکان‌های معمولی مانند کافی‌شاپ‌ها، پارک‌ها یا هر جایی شبیه آن‌ها عالی است. این مکان‌ها فضایی آرام، امن و صمیمی می‌سازند. فضای رسمی، مثل رستوران‌های شیک، می‌توانند فشار غیرضروری برای هر دو طرف ایجاد کنند و جلوی آب شدن یخ‌ها را بگیرند.
  • توجه به آرامش خاطر: همیشه یک مکان عمومی را برای اولین قرار انتخاب کنید. این امر آرامش خاطر را برای طرف مقابل فراهم می‌کند و اجازه می‌دهد که هر وقت نخواست به قرار به پایان دهد. اگر به بلایند دیت – یا هر قرار عاشقانه دیگری- دعوت شدید ترجیحا به یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود در مورد برنامه، از جمله مکان و زمان تاریخ، اطلاع‌رسانی کنید.
  • انتخاب یک محیط راحت: محل قرار عاشقانه- در هر نوع آن- باید برای هر دو طرف راحت باشد. از قرار گذاشتن در مکان‌هایی که بیش از حد پر سر و صدا یا شلوغ هستند پرهیز کنید. جایی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی حرف بزنید.

باز کردن سر صحبت: چه بگوییم و چه نگوییم

شروع و حفظ ریتم مکالمه با یک غریبه می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما بخش بسیار مهمی از یک بلایند دیت موفق است.

بلایند دیت

ما چند پیشنهاد کاربردی درباره چگونگی شروع مکالمه داریم.

  • سوال‌های کوچک و معمولی: سوال‌های ساده یکی از کلاسیک‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌ها برای باز کردن سر صحبت است. انگلیسی‌ها به این سوال‌ها می‌گویند «آیس برکر» یا یخ شکن. سوال‌های ساده‌ای درباره چگونگی گذشتن روز، علایق یا فعالیت‌های اخیر می‌تواند نقطه خوبی برای شروع مکالمه باشد. سوال‌هایی مثل روزت چطور گذشت؟ اخیر چه فیلمی دیدی؟ یا تعطیلات چه کردی؟ می‌تواند نقطه‌ای امن برای شروع گفت‌وگو باشد.
  • چیزهایی که بهتر است نگویید: بی‌خیال حرف زدن درباره موضوعات بحث برانگیز یا سنگین و پیچیده مثل سیاست، مذهب یا روابط عاطفی گذشته شوید. در قرار اول بهتر است روی سوژه‌های سبک و لذت‌بخش تمرکز کنید تا از قرار لذت ببرید. هر موضوعی که درباره آن مطمئن نیستید را حذف و از ریسک پرهیز کنید.
  • مهارت‌های گوش دادن و زبان بدن: ارتباط مؤثر یک خیابان دو طرفه است؛ حتی در دیت اول. به آنچه طرف مقابل شما می‌گوید توجه کنید و با این گوش دادن و زبان بدن علاقه خود را به موضوع نشان دهید. سر تکان دهید، لبخند بزنید و ارتباط چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنید تا نشان دهید به او توجه می‌کنید.

با اتفاق‌های ناخوشایند چه کنیم؟

لحظه‌های ناخوشایند در ملاقات‌های ناشناس اجتناب ناپذیر هستند. یک حرف ناخوشایند یا یک کار غیر جذاب چیزی است که امکان وقوع داد. مسئله مهم این است که این رخدادها را چطور مدیریت کنید.

  • آرام و خونسرد بمانید: هنگامی که یک رخداد ناخوشایند رخ می‌دهد، آرام و خونسرد باشید. یک نفس عمیق بکشید و به یاد داشته باشید که این یک بخش طبیعی از فرآیند بلایند دیت است.
  • تغییر مسیر گفت‌وگو: اگر مکالمه بی‌حال و غیرجذاب شده به سادگی با یکی دو سؤال یا شوخی کوچک مسیر گفت‌وگو را عوض کنید. درباره علایق طرف مقابل سؤالی بپرسید یا خاطره خنده‌دار- اما نه مسخره- را به اشتراک بگذارید. این می‌تواند ضمن حفظ ریتم گفت‌وگو از تنش هم جلوگیری کند.
  • یافتن زمینه مشترک: به دنبال علایق یا تجربیات مشترک برای بحث باشید. این کار می‌تواند به ایجاد ارتباط کمک کند و گفت‌وگو را در یک مسیر غریزی و طبیعی پیش ببرد. به عنوان مثال، اگر هر دو از کوهنوردی لذت می‌بردید درباره قله‌های مختلف ایران یا تجربه‌های کوهنوردی گپ بزنید تا گفت‌وگو گرم، صمیمی و طبیعی باشد.

آیا طرف مقابل برای من مناسب است؟

با جلو رفتن دیت و گذراندن کمی زمان شروع به دریافت حس از طرف مقابل می‌کنید. اما چطور می‌توان تشخیص داد که طرف مقابل برای شما مناسب است یا خیر؟

  • شناخت نشانه‌های مثبت: به دنبال نشانه‌های مثبتی مانند علایق و ارزش‌های مشترک باشید. این‌ها می‌توانند شانس بالقوه تفاهم را به شما نشان دهند. اگر متوجه شدید که از با هم بودن لذت می‌برید و می‌خندید و از همراهی یکدیگر لذت می‌برید، این نشانه خوبی برای قرار دوم است.
  • توجه به هشدارها یا همان رد فلگ‌ها: مراقب رفتارهای هشدار آمیز یا رد فلگ‌ها باشید. از جمله مهم‌ترین رد فلگ‌ها می‌توان به بی‌احترامی، ارزش‌های متضاد، ایجاد احساس ناامنی و ناراحتی در شما و نشانه‌های اختلال‌های روانی و اعتیاد اشاره کرد. به غرایز خود اعتماد کنید و علائم هشدار دهنده را نادیده نگیرید. اگر مسئله‌ای ناخوشایند است، مهم است که درباره آن مطمئن شوید.
  • ارزیابی حس و حال و کیفیت رابطه: باید دقت کنید و ببینید حس و حال طرف چطور است و آیا کیفیت مدنظرتان شکل گرفته یا نه؟ این کیفیت صرفا مخصوص داشتن چیزهای مشترک نیست، بلکه در مورد داشتن حس جذب شدن به یک رابطه است.

بعد از بلایند دیت آداب معاشرت را رعایت کنید

نحوه مدیریت پس از بلایند دیت بسیار مهم است. رفتارهای پس از دیت می‌توانند همه چیز را تغییر دهند.

قدردان باشید: بعد از دیت، از طرف مقابل خود به خاطر وقتی که اختصاص داد تشکر کنید. یک “متشکرم برای روز زیبایی که ساختی” ساده می‌تواند بسیار مفید باشد.

دیت‌های بعد: اگر علاقه‌مندید دوباره طرف مقابل را ببینید، به او اطلاع دهید. دیت دوم را پیشنهاد دهید و پاسخ او را بسنجید. درباره هدف خود در قرارهای بعد صادق باشید. در ضمن آمادگی نه شنیدن را نیز داشته باشید.

از رد شدن ناراحت شوید، اما واقع‌بین باشید: جواب رد شنیدن یا دادن در هر موقعیتی سخت است، اما واقع‌بین باشید. هر بلایند دیتی منجر به یک رابطه نمی‌شود و این طبیعی. اگر علاقه‌ای به دنبال کردن یک رابطه ندارید، محترمانه و با ملاحظه رفتار کنید. در طرف مقابل اگر جواب رد شنیدید احترام طرف مقابل و خودتان را حفظ کنید.

بلایند دیت

اشتبا‌ه‌های مرسوم در بلایند دیت

بلایند دیت قرار خاصی است و به خاطر این خاص بودن برخی اشتباهات در آن مرسوم است که به آن می‌پردازیم.

دیر رسیدن

  • اهمیت وقت شناسی: دیر کردن می تواند اولین تصور منفی را ایجاد کند.
  • راهکار: برای واکنش درست به تأخیرهای غیرمنتظره زودتر حرکت کنید.

خیلی زیاد یا خیلی کم صحبت کردن

  • نامتعادل نباشید: پرحرف نباشید و از کم حرفی هم فرار کنید.
  • راهکار: سؤال بپرسید و به پاسخ‌های آنها علاقه نشان دهید.

حواس پرت بودن

  • عدم تمرکز: از چک کردن تلفن یا حواس پرتی در طول قرار خودداری کنید.
  • راهکار: توجه کامل خود را به فردی که با او هستید معطوف کنید.

بیش از حد فکر کردن

  • بیش از حد نباشید: هر حرف یا عملی را بیش از حد تحلیل نکنید. این یک دیدار ساده است.
  • راهکار: اجازه دهید گفتگو به طور طبیعی جریان یابد.

۱۰ پیشنهاد برای موفقیت در بلایند دیت

حالا با توجه به نکاتی که پیش از این گفتیم ۱۰ نکته کاربردی برای موفقیت در بلایند دیت را به طور خلاصه با شما در میان می‌گذاریم.

  1. شخصی که بلایند دیت شما را تنظیم می‌کند باید شناخت خوبی از شما داشته باشد و شما هم او را خوب بشناسید.
  2. بد نیست کار را با یک تماس تلفنی شروع کنید و کمی طرف مقابل را بشناسید. این قرار ناشناس است، اما قرار نیست هیچ چیز ندانید.
  3. تمیزی و ظاهر آراسته را به هیچ وجه فراموش نکنید.
  4. به هیچ وجه نوشیدنی الکی مصرف نکنید و کاملا هوشیار سر قرار حاضر شوید.
  5. از مکالمه و دیت خود لذت ببرید و خودتان را اذیت نکنید.
  6. نسخه اصلی خودتان و کاملا معتبر باشید. وانمود به چیزی که نیستید نکنید.
  7. مثبت اندیش باشید چون ناامید فایده‌ای ندارد.
  8. در همان قرار اول دنبال کنترل طرف مقابل یا دستکاری ذهن او نباشید.
  9. سخاوتمند باشید. در این مورد خاص، زنان سخاوت را بازتابی از قلب سخاوتمند می‌دانند. این سخاوت تنها در خرج کردن پول نیست بلکه در سخاوتمندانه گوش کردن است.
  10. خوب و شیک و برازنده لباس بپوشید و راحتی خود را قربانی نکنید.

نظر شما درباره بلایند دیت چیست؟

بسیاری فکر می‌کنند قرارهای ناشناس می‌تواند راهی فوق العاده برای ملاقات با افراد جدید و پیدا کردن یک شریک عاطفی باشند. نظر شما چیست؟ تا به حال بلایند دیت را تجربه کرده‌اید؟ تجربه شما از بلایند دیت خوشایند بود؟ اگر شما بودید چه نکته دیگری را برای تجربه بلایند دیت ذکر می‌کردید؟

منبع: چطور، هاف‌پست


منبع: www.chetor.com

پیام بگذارید