;

ایلان ماسک می‌خواهد بزرگ‌ترین ابررایانه جهان را برای استارتاپ هوش مصنوعی xAI بسازد

ایلان ماسک ظاهراً قصد دارد بزرگ‌ترین ابررایانه جهان را در ممفیس برای استارتاپ هوش مصنوعی xAI خود بسازد و هم‌اکنون در انتظار دریافت تأییدیه است. پروژه چند میلیارد دلاری ماسک که «Gigafactory of Compute» نام دارد، می‌تواند صدها شغل ایجاد کند و او قبلاً گفته بود که این ابر رایانه تا پاییز ۲۰۲۵ شروع به کار خواهد کرد.

براساس گزارش اینسایدر، کسب‌وکار هوش مصنوعی ماسک در حال همکاری با شهر ممفیس، تنسی است تا آن را به مقر اصلی استقرار بزرگ‌ترین ابررایانه جهان که به آن Gigafactory of Compute می‌گویند تبدیل کند.

ابررایانه چند میلیارد دلاری مذکور در این گزارش، ظاهراً از پردازنده‌های گرافیکی H100 انویدیا بهره می‌برد که از محبوب‌ترین تراشه‌های تقویت‌کننده هوش مصنوعی است. همچنین مجله تجاری ممفیس اعلام کرده که این پروژه می‌تواند صدها شغل ایجاد کند.

ابررایانه ایلان ماسک در حال دریافت تأییدیه‌های لازم

البته این مشارکت هنوز به‌طور کامل رسمی نشده است و پروژه در انتظار تایید توسط «موتور رشد توسعه اقتصادی شهرستان ممفیس شلبی»، شرکت تولید انرژی «تنسی ولی آتوریتی» و مقامات دولتی است. با این حال، در صورت تصویب، این پروژه بزرگترین سرمایه گذاری در تاریخ شهر خواهد بود.

«تد تاونسند»، رئیس و مدیر عامل «تالار بزرگ ممفیس»، به اینسایدر می‌گوید که هنوز هیچ جدول زمانی مشخصی برای این پروژه وجود ندارد، اما xAI با سرعت زیادی برای آن در تلاش است. ماسک قبلاً به سرمایه گذاران xAI گفته بود که می‌خواهد این ابررایانه را تا پاییز ۲۰۲۵ راه‌اندازی کند.

اخیراً در گزارشی گفته شده بود که ایلان ماسک از انویدیا خواسته تا ۱۲ هزار پردازشگر گرافیکی H100 را که در ابتدا برای تسلا در نظر گرفته شده بود، به ایکس تحویل دهد. همچنین این میلیاردر این هفته گفته بود که حدود ۹ میلیارد دلار برای تراشه‌های گرافیکی B200 انویدیا هزینه می‌کند. این گزارش‌های در حالی منتشرشده که xAI، استارتاپ هوش مصنوعی متعلق به ماسک هفته گذشته توانسته بود ۶ میلیارد دلار سرمایه جذب کند.


منبع: digiato.com

پیام بگذارید