;

نگرش مثبت؛ عامل موفقیت و آغازی برای رسیدن به ایده‌آل‌های زندگی (قسمت اول)

نگرش مثبت چیست؟

چه اهمیتی دارد که نگرشمان مثبت و منفی باشد؟ چرا لازم است که به نگرشمان اهمیت بدهیم؟

این‌ها سوالاتی است که باید ذهن هر فردی را که می‌خواهد تغییری جدی در خود ایجاد کند به خودش مشغول کند، یک به یک به این سؤالات و حتی بیشتر از این سؤالات پاسخ می‌دهم و در این مسیر تکنیکهایی برای ایجاد نگرش مثبت تقدیم حضورتان می‌نماییم.

نگرش مثبت و منفی در افراد مختلف

در زندگی هرکسی معیارهایی وجود دارد و افراد بر اساس همین معیارهایی که برای خود ساخته‌اند، زندگی می‌کنند. به این معیارهای فردی «نگرش» می گویند، افراد در طول سال‌های زندگی با تجارب مختلفی که به دست می‌آورند، صاحب نگرش‌های مختلفی می‌شوند، در بعضی مسائل نگرش مثبت دارند و در بعضی مسائل نگرش منفی.

نگرش منفی

به نظر نگارنده، فرد فرد ما در طول زندگی همان‌طور که به زندگی ادامه می‌دهیم، در راستای تجربیاتی که به دست می‌آوریم، صاحب دیدگاه و نگرش هم می‌شویم، افرادی که در زندگی خود موارد منفی بیشتری را تجربه کرده‌اند ناخودآگاه نگرشی منفی به دنیا، زندگی و حتی آدمهای اطرافشان پیدا می‌کنند و این نگرش ملاک تصمیم گیری آن‌ها می‌شود. نکته مهم در «افراد با نگرش منفی» احساس عدم رضایتمندی از زندگی است.

اجاره دهید ماجرایی شخصی و کوتاه در این باره بگویم:
روز شنبه اول اسفند ۱۳۹۴ بود،‌ صبح ساعت پنج بیدار شدم، دوش گرفتم و جای شما خالی یک صبحانه لذیذ نوش جان کردم، مشغول انجام کارهایی شدم که برای آن روز برنامه ریزی کرده بودم، ایمیل‌های ارسالی توسط مخاطبان را بررسی و تعدادی را که لازم بود پاسخ بدهم انتخاب کردم.
یکی از مراجعانم که از طریق اینترنت با من در ارتباط بود و از آموزشهای من استفاده می‌کرد،‌ بعد از سه هفته انجام تمرینات برایم ایمیلی ارسال کرد که در آن نوشته بود «نگرش مثبت در من رشد کرده و احساس می‌کنم که دنیا شکل زیباتری به خود گرفته، گویی دیگر آن آدم منفی که قبلاً بودم نیستم؛ اما مشکلی دارم، اگر راستش را بگویم می‌ترسم که آن دیدگاه منفی گذشته دوباره سراغم بیاید، همه چیز برایم کوتاه مدت جذاب و زیبا باشد و من دوباره همان مهدی سابق بشوم، با این ترس چه کنم؟»
لازم است بگویم مهدی چند سالی مشکلات متعددی را تجربه کرده بود، ورشکستگی،‌ تقاضای طلاق، همسرش و به خاطر نداشتن توان پرداخت مهریه یکسال را در زندان گذرانده بود وچنین اتفاقاتی باعث شده بود به فردی با نگرش منفی تبدیل شود.
خوشبختانه مهدی بسیار پر تلاش است، اما یکی از مهارتهای مهمی که نیاز داشت «مدیریت خشم و عصبانیت» بود که در این مقاله به آن پرداخته‌ام و راهکارهایی را هم اضافه بر آموزشهای قبلی برایش به صورت یک فایل صوتی آماده کردم که از آنها استفاده کرد. اکنون مهدی عزیز ما همچنان نگرش مثبت دارد، ترس‌هایش بسیار کمتر شده و هر روز زندگی برایش هدیه‌هایی جدید به ارمغان می‌آورد.

نگرش-مثبت

نگرش مثبت

نگرش مثبت هم مانند نگرش منفی، با توجه به تجربیاتمان از دوران جنینی و نوزادی آغاز می‌شود و تا آخرین لحظه زندگیمان با این کالبد همچنان در ما شکل می‌گیرد.
نگرش مثبت نتیجه تجربه‌های مثبت هستند و برعکس نگرش منفی نتیجه تجربه‌های منفی.
تصور کنید مادری فرزند خود را با مهربانی کامل و عاشقانه سرپرستی می‌کند، به او رأس ساعت غذا می‌دهد، این کودک هرگز گرسنه نمی‌ماند، پوشکش به موقع عوض می‌شود، در طول روز بارها و بارها توسط والدین در آغوش گرفته و بوسیده می‌شود و هیچ چیزی کم ندارد و همه نیازهایش در حد استاندارد برآورده می‌شود.

حالا به نظر شما:

  • آیا در این کودک نگرش مثبت شکل نمی‌گیرد؟
  • آیا احساس نمی‌کند که زندگی چقدر لذت بخش است؟
  • آیا این نگرش مثبت در اینجا شکل نمی‌گیرد که مادر و پدر (سرپرستان بچه) چقدر عزیز و دوستداشتنی هستند؟
  • آیا این نگرش مثبت شکل نمی‌گیرد که من در امنیت و آرامش هستم؟ و هزاران، هزار نگرش مثبت دیگر.
  • حالا برای کودکی دیگر، شرایطی کاملاً برعکس را در نظر آورید و ببینید در آن کودک چه نگرشی شکل خواهد گرفت؟
  • آیا همه احساسات مثبت بالا که در یک کلمه نامش «نگرش مثبت» است در او ذره‌ای شکل می‌گیرد؟ کاملاً واضح هست که خیر، این کودک سیگنالی که از دنیای بیرون دریافت می‌کند، توأم با بی مهری، بی تفاوتی و سردی است.

این اتفاقها در بزرگسالی هم در افراد اثر می‌گذارد و شکل می‌گیرد، مانند مهدی که برایتان در بخشهای بالا توضیح دادم.

نگرش-مثبت

آیا دیگران باید به ما محبت کنند تا نگرش مثبت در ما ساخته شود؟

این سوالی بود که یکی از مخاطبان در سمینار از من پرسید، پاسخ این است: خیر!
ما انتخاب می‌کنیم که چه نوع نگرشی داشته باشیم، گاهی می‌بینید که آن فرزندی که پدر و مادر بسیار مهربان و مسئولیت پذیر داشته در بزرگسالی از عزت نفسی بسیار پایین برخوردار است و نگرش مثبت در او به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است و برعکس همان کودکی که متاسفانه سرپرستان مناسبی نداشته، در بزرگسالی و با تلاش فراوان اوضاع روانی خود را بهبود داده و به نگرش مثبت و عزت نفسی عالی دست یافته است.

نگرش مثبت به خود چگونه ساخته می‌شود؟

هرکدام از ما همیشه با خود در حال نجوا و گفتگو هستیم؛ انگار که فرد دومی با ما و در درون ما زندگی می‌کند و دائم نکاتی را به ما گوشزد می‌کند. این فرد دوم در واقع وجودی مستقل و فیزیکی ندارد، این صدا، همان صدای ذهن ماست که در مسیر زندگی خودمان به آن بال و پر داده‌ایم و با تاییدات خودمان او را رشد داده و بزرگ کرده‌ایم، در واقع نگرش منفی مثبت ما ارتباطی مستقیم با این «نجوای درونی» دارد.
حال با توجه به مدل فکری خودمان می‌توانیم صدای همراه و تأیید کننده داشته باشیم و یا صدایی آزار دهنده و منتقد.
این صدا را هر زمان که بخواهیم می‌توانیم تغییر دهیم، اگر این صدا نگرش منفی است و دائم از ما انتقاد می‌کند، می‌توانیم دیدگاه و نگرش مثبت را جایگزین آن نماییم.
بخش دوم این مقاله قرار است راهکارهای عملی و کاربردی‌تری برای شما به همراه داشته باشد.

The post نگرش مثبت؛ عامل موفقیت و آغازی برای رسیدن به ایده‌آل‌های زندگی (قسمت اول) appeared first on بیشتر از یک نفر.


منبع: www.bishtarazyek.com

پیام بگذارید