راهنمای جامع سوشیال سیگنال : یک سیگنال مهم برای گوگل
[ad_1]
یکی از مفاهیم مهم در دنیای کسب و کارهای اینترنتی، سئو است. در گذشته وقتی یک فروشنده میخواست بیشتر به چشم مخاطبان و مشتریان خود بیاید، از مغازه بیرون میآمد و شروع به تبلیغ میکرد ولی امروز که بیزینسهای اینترنتی چنین امکانی ندارند، باید از ابزاری مثل سئو استفاده کنند. برای سئو کردن سایت (بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو) باید فاکتورهای گوناگونی را رعایت کنیم. یکی از فاکتورهایی که اخیراً مطرح شده و تأثیر قابل توجهی روی سئوی یک کسب و کار دارد، سوشیال سیگنال (Social Signal) است.
در این مقاله تصمیم داریم به مفهوم سوشیال سیگنال بپردازیم و تأثیر آن بر سئو را مورد بررسی قرار دهیم. در گام آخر، به راهکارهایی میپردازیم که به کمک آنها میتوان وضعیت سوشیال سیگنال یک وبسایت یا کسب و کار اینترنتی را بهبود بخشید. در صورتی که شما هم میخواهید سئوی کسب و کار خود را بهتر کنید و به وضعیت برندسازی و فروش خود سر و سامان بدهید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.
سوشیال سیگنال (Social Signal) چیست؟
دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، روز به روز گستردهتر میشود و از این رو است که هر روز شاهد اضافه شدن مفاهیم جدیدی به این عرصه هستیم. یکی از مفاهیمی که اخیراً وارد حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده، سوشیال سیگنال (Social Signal) است.
سوشیال سیگنال از دو کلمه سوشیال به معنای اجتماعی (اشاره به شبکههای اجتماعی دارد) و سیگنال (همان سیگنال یا نشانه) تشکیل شده است. اگر بخواهیم خیلی ساده، مختصر و مفید آن را تعریف کنیم، میتوانیم بگوییم: «سیگنالهایی که گوگل در مورد یک کسب و کار یا وبسایت، از رسانههای اجتماعی دریافت میکند.»
سوشیال سیگنال همان لایکها، اشتراکگذاریها و بازدیدهایی است که محتوای کسب و کار شما در رسانههای اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک، توییتر، پینترست و غیره دریافت میکند. گوگل این نشانهها و سیگنالها را در مورد کسب و کار شما دریافت میکند و در هنگام رنکبندی نتایج جستجو، به آن توجه میکند.
شاید در گذشته، گوگل برای رتبهبندی (رنکینگ) کسب و کارها در نتایج جستجو، اهمیت چندانی به فعالیت بیزینسها در رسانههای اجتماعی نمیداد ولی امروز وضعیت فرق کرده است و گوگل به فعالیت کسب و کارها در سوشیال مدیا هم توجه میکند. در واقع سوشیال سیگنال به یکی از فاکتورهای مهم سئو تبدیل شده است.
شاید گوگل با صراحت در مورد سوشیال سیگنال به عنوان یکی از فاکتورهای رتبهبندی صحبت نکرده باشد ولی برخی از متخصصان سئو با پژوهشهایی که روی وبسایتهای مختلف انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که کسب و کارهایی که در رسانههای اجتماعی فالوورهای زیاد و تعامل چشمگیری دارند، میتوانند رنکهای خوبی را در نتایج جستجوی گوگل تصاحب کنند.
نموداری که در ادامه مشاهده میکنید، رابطه بین سوشیال سیگنال و رنک وبسایت در نتایج جستجو را مشخص میکند. محور افقی، بیانگر رنک سایت و محور عمودی بیانگر میانگین تعداد اشتراکگذاریها، کامنتها و لایکها در رسانههای اجتماعی است.
دلایل اهمیت سوشیال سیگنال برای وبسایتها و کسب و کارهای اینترنتی
تا به اینجای مقاله با مفهوم و چیستی سوشیال سیگنال آشنا شدیم. در این بخش از مقاله میخواهیم بدانیم که چرا سوشیال سیگنال برای کسب و کارهای اینترنتی مهم است؟ اهمیت سیگنالهای دریافتی گوگل از رسانههای اجتماعی تنها به رنک وبسایت شما در نتایج جستجو محدود نمیشود و فراتر از این صحبتها است.در ادامه به چند مورد از مزایای سوشیال سیگنال اشاره شده است:
1. سوشیال سیگنال ؛ عاملی برای افزایش اعتبار دامنه وبسایت
سوشیال سیگنال مزایای مختلفی برای کسب و کارهای اینترنتی دارد ولی یکی از مهمترین نقشهایی که ایفا میکند، افزایش اعتبار دامنه وبسایت است. از این رو است که بسیاری از کسب و کارها، آدرس وبسایت خود را در بخش بایو (Bio) قرار میدهند.
وقتی آدرس وبسایت خود را در رسانههای اجتماعی قرار میدهید، در واقع دارید به نوعی به آن رسانه اعلام میکنید که این پیج مربوط به فلان کسب و کار یا وبسایت است.
از طرفی وقتی سایت خود را در پیج قرار میدهید، سایر فالوورها میفهمند که این پیج اینستاگرامی مربوط به یک کسب و کار معتبر است و از این رو خیلی راحتتر به آن اعتماد میکنند و خریدشان را از آن انجام میدهند.
2. راهی خوب برای سئو خارجی وبسایت
بسیاری از کسب و کارها، سئو خارجی (سئوی آفپیج یا Off-Page) را پرهزینه میدانند و به همین خاطر سعی میکنند که زیاد سراغ این مبحث نروند. این در حالی است که رسانههای اجتماعی، راهی کارآمد و در عین حال رایگان برای سئوی خارجی کسب و کارهای اینترنتی به حساب میآیند.
چنین لینکهایی از نظر سئوی خارجی کاملاً معتبر هستند و به همین دلیل موتورهای جستجو به لینکهایی که از رسانههای اجتماعی دریافت میکنند، خیلی ارزش و اهمیت میدهند. بنابراین اگر دنبال ساختن بک لینک برای سایت خود هستید، رسانههای اجتماعی یکی از بهترین راهها به حساب میآید.
در صورتی که یک مقاله یا محصول در وبسایت خودتان ارائه کردهاید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن محصول یا مقاله را در پیج یا کانال خود در رسانههای اجتماعی معرفی کنید و لینک مربوط به آن محصول یا مقاله را هم قرار دهید. به عنوان مثال میتوانید از استوری اینستاگرام برای راهنمایی افراد برای ورود به وبسایت خود استفاده کنید.
3. افزایش ترافیک وبسایت
زمانی که دارید آدرس وبسایت خود را در رسانههای اجتماعی قرار میدهید، قطعاً آن دسته از مخاطبانی که بخواهند از وبسایت شما خرید کنند یا از محصولاتی که در وبسایت خود قرار دادهاید آگاه شوند، به وبسایت شما میآیند و به این دلیل است که در کنار سوشیال سیگنال ، به افزایش ترافیک وبسایت شما هم کمک خواهند کرد.
زمانی که ترافیک وبسایتتان افزایش یابد، قطعاً موتورهای جستجو هم بیش از پیش به بیزینس شما توجه میکنند و رنک بالاتری به صفحات وبسایت شما اختصاص میدهند. از طرفی افزایش سوشیال سیگنال باعث میشود که موتور جستجوی گوگل، رنک سایت شما را در نتایج جستجو بهبود ببخشد و همین عامل، موجب افزایش ترافیک وبسایت شما خواهد شد.
4. علاقه خاص موتورهای جستجو به سوشیال سیگنال
توجه داشته باشید که سوشیال سیگنال ، مستقیماً یکی از فاکتورهای رنکینگ گوگل محسوب نمیشود ولی قطعاً یکی از فاکتورهایی است که به صورت غیرمستقیم روی رنک نتایج جستجو تأثیر دارد. البته ماجرای موتور جستجوی بینگ فرق دارد. میزان لایکها و اشتراکگذاریهای محتوای یک کسب و کار در رسانههای اجتماعی، یکی از فاکتورهایی است که به صورت مستقیم روی رنک نتایج جستجو در بینگ تأثیر دارد.
بهترین روشهای موجود برای افزایش سوشیال سیگنال
تاکنون روشهای مختلف و متعددی برای افزایش سوشیال سیگنال مطرح شده است. در این بخش از مقاله تصمیم داریم به چند مورد از بهترین روشهای موجود اشاره کنیم:
1. حتماً لینک وبسایت خود را در پروفایل رسانههای اجتماعی قرار دهید
یکی از مهمترین کارهایی که برای بهبود وضعیت سوشیال سیگنال کسب و کار اینترنتی خود باید انجام دهید این است که لینک وبسایت خود را در پروفایل رسانههای اجتماعی خود قرار دهید. به عنوان مثال اگر پیج اینستاگرام یا کانال یوتیوب دارید لازم است لینک وبسایت خود را در بخش «Bio» (در اینستاگرام) یا «About» (در یوتیوب) قرار دهید.
این کار باعث میشود که مخاطبان بتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار، محصولات و خدمات شما، به وبسایتتان مراجعه کنند. یکی دیگر از مزایای قرار دادن وبسایت در بخش بایو این است که موتورهای جستجو به ارتباط این پیج یا کانال با کسب و کار شما پی میبرند.
توجه داشته باشید که گاهی در برخی از پستها یا استوریهای خود از مخاطبان درخواست کنید که به وبسایت شما مراجعه کنند. میتوانید برای ترغیب و تشویق آنها به انجام این کار، یک هدیه برای آنها در نظر بگیرید. به عنوان مثال میتوانید یک کتاب الکترونیکی یا یک دوره رایگان برای کسانی که از طریق لینک موجود در بایو وارد وبسایت شما میشوند، در نظر بگیرید.
2. در رسانههای اجتماعی، به صورت مستمر محتوای خوب و باکیفیت منتشر کنید
در صورتی که به صورت منظم و مستمر، محتوای خوب و باکیفیت تولید و منتشر کنید، مخاطبان و گوگل متوجه میشوند که شما به فعالیت در رسانههای اجتماعی و مخاطبان و مشتریانی که در این رسانهها دارید، اهمیت میدهید.
وقتی مخاطبان هدف کسب و کار شما در رسانههای اجتماعی، ببینند که محتوای درجه یک و بهروز منتشر میکنید، در مورد برند و بیزینس شما کنجکاو میشوند و تصمیم میگیرند که نیازهای خود را از طریق محصولات و خدمات شما برآورده کنند.
زمانی که به صورت مستمر در اینستاگرام، یوتیوب و غیره محتوا منتشر نمیکنید، گوگل به این نتیجه میرسد که شما برای سوشیال سیگنال اهمیتی قائل نیستید. از طرفی مخاطبان هدف خود در رسانههای اجتماعی را از دست خواهید داد و بدون شک رقبا از این غیبت شما، نهایت استفاده را میبرند و سهم خودشان را در بازار افزایش میدهند.
3. در محتوای خود از درخواست اقدام یا کال تو اکشن (CTA) استفاده کنید
یکی دیگر از نکات خیلی مهمی که در افزایش سوشیال سیگنال به شما کمک میکند این است که در محتوایی که در رسانههای اجتماعی منتشر میکنید (ویدیو یا تصویر) حتماً از مخاطب بخواهید که با لایک، کامنت یا اشتراکگذاری محتوا از شما حمایت کند. این کار باعث میشود که اینگجیمنت یا تعامل (Engagement) محتوای شما به شدت افزایش یابد و همین مسئله باعث افزایش سوشیال سیگنال خواهد شد.
این نکته را برای تمامی محتواهایی که در رسانههای اجتماعی گوناگون منتشر میکنید، رعایت کنید. این مسئله در مورد محتوای متنی هم اهمیت دارد. وقتی مقالهای مینویسید، حتماً در پایان از مخاطب خود بخواهید کاری انجام دهد. به عنوان مثال از او بخواهید مقاله دیگری بخواند یا اینکه محصولی را خریداری کند.
در صورتی که در حوزه فروش فعالیت میکنید، لازم است که از مخاطب درخواست کنید که محصول شما را بخرد. وجود کال تو اکشن یا درخواست اقدام، نرخ فروش را چند برابر میکند.
4. از پلاگینهای اشتراک گذاری در سوشیال مدیا کمک بگیرید
در صورتی که میخواهید مخاطبان بتوانند محتوای وبسایت شما را خیلی راحت در پیج خود در رسانههای اجتماعی منتشر کنند، لازم است در پایان محتوایی که در وبسایت منتشر کردهاید، دکمههایی قرار دهید که با زدن روی آن دکمهها بتوانند این محتوا را در پیج رسانه اجتماعی شخصی خود منتشر کنند. این کار را میتوانید به کمک پلاگینهای اشتراکگذاری در سوشیال مدیا (Social Sharing Plugins) انجام دهید.
5. محتوای خود را تا حد امکان برای مخاطب بهینه کنید
اگر دنبال افزایش سوشیال سیگنال کسب و کار اینترنتی خود هستید، لازم است محتوایی تولید کنید که برای مخاطب مفید و بهینه باشد. به عنوان مثال اگر میخواهید محتوای ویدیویی تولید کنید، لازم است محتوای شما از نظر نور و صدا مناسب باشد و از طرفی حجم ویدیو پایین باشد تا مخاطب حاضر شود آن را تا انتها مشاهده کند؛ چون بالا رفتن حجم ویدیو میتواند پخش ویدیو را با اختلال مواجه کند و در نتیجه تماشای آن برای مخاطب کمی آزاردهنده میشود.
این موضوع در مورد محتوای تصویری هم وجود دارد. باید تصاویر مورد نظر خود را به گونهای تولید کنید که از نظر بصری جذاب باشند و همچنین اگر متنی در تصویر خود گنجاندهاید، لازم است کوتاه، گویا، روان و قابل فهم باشد.
6. محتوایی تولید کنید که ارزش ویروسی شدن داشته باشد
اگر میخواهید سوشیال سیگنال خود را به سرعت و به میزان چشمگیری افزایش دهید، لازم است محتوایی تولید و منتشر کنید که از هر نظر، ارزش ویروسی شدن داشته باشد. همیشه محتوایی ویروسی میشود که:
- برای مخاطب مفید باشد و برای رفع مشکل و نیاز او تولید شده باشد.
- از نظر بصری جذاب باشد و مخاطب را به نوعی سرگرم کند.
- خلاقانه باشد. مخاطبان هر روز با سیل عظیمی از محتواهای تکراری و شبیه به هم روبرو میشوند و بینایی خود را نسبت به چنین محتواهایی از دست دادهاند. باید محتوای شما به قدری نو، خلاقانه و متمایز باشد که نگاه آنها را مجذوب خودش کند.
7. بهترین محتواهای خود را در رسانههای اجتماعی منتشر کنید
سعی کنید بهترین محتواهایی که در وبسایت خود دارید را برای انتشار در رسانههای اجتماعی آماده کنید. همچنین میتوانید بهترین محتواهایی که به ذهنتان میرسد را تولید و در رسانههای اجتماعی منتشر کنید. هر چقدر محتوای باکیفیتتری داشته باشید، قطعاً اعتماد مخاطب نسبت به شما بیشتر میشود و راحتتر میتوانید او را مجاب کنید که محتوای شما را لایک کند و با کسانی که میشناسد به اشتراک بگذارد.
8. برای مخاطبان خود چالش و مسابقه بگذارید
یکی دیگر از روشهای عالی برای افزایش سوشیال سیگنال این است که مخاطبان خود را به چالش یا مسابقه دعوت کنید. یکی از سایتهایی که من (نویسنده مقاله) از آن کتاب میخرم، یک مسابقه گذاشته و از مخاطبان خود خواسته کتابهایی که از این فروشگاه میخرند را در پیج اینستاگرام خود نقد کنند و در بخش کپشن، پیج این فروشگاه را معرفی و هشتگ مخصوص به آن را قرار دهند. در پایان ماه از بین کسانی که این نقد کتاب را با شرایط مخصوص انجام دادهاند، چند نفر به قید قرعه برنده میشوند.
برگزاری چالش هم میتواند به همین اندازه موثر باشد و سوشیال سیگنال کسب و کار شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد. تنها نکتهای که باید رعایت کنید این است که چالشهای جذاب و خوب برگزار کنید تا مخاطبان متقاعد شوند که در آنها شرکت کنند.
یک ابزار ساده برای اندازهگیری سوشیال سیگنال سایت
ابزارهای مختلفی برای اندازهگیری سوشیال سیگنال یک وبسایت یا کسب و کار اینترنتی وجود دارد. یکی از ابزارهایی که امتحان کردیم و کارآمد بود، SharedCount نام دارد. کافی است آدرس وبسایت خود را در کادر این سایت قرار دهید. سایت، در عرض چند ثانیه، سوشیال سیگنال سایت را در اختیار شما میگذارد.
گوگل به کدام سوشیال سیگنال ها بیشتراهمیت میدهد؟
مطالعات نشان داده است که گوگل به سه دسته از سوشیال سیگنالها بیشتر از سایر موارد اهمیت میدهد:
- اشتراکگذاری لینک (وقتی لینک صفحه اصلی یا یکی از صفحات وبسایت خود را در سوشیال مدیا قرار میدهید و پست یا محتوای حاوی آن لینک، توسط کاربران به اشتراک گذاشته میشود، مثل این است که برای آن صفحه یا صفحه اصلی سایت شما، بک لینک ساخته شده باشد)
- تعداد دنبال کنندگان، سابسکرایبرها یا فالوورها
- منشن یا تگ شدن برند یا پیج شما از سوی کاربران و مخاطبان
سخن پایانی
در این مقاله تلاش کردیم تمام اطلاعات لازم در مورد سوشیال سیگنال را بیان کنیم. در صورتی که میخواهید وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید، لازم است بیش از پیش از توان رسانههای اجتماعی مثل یوتیوب و اینستاگرام کمک بگیرید. سالهاست که کسب و کارهای موفق به بحث SMO (بهینهسازی سوشیال مدیا) اهمیت میدهند و سعی میکنند از این مفهوم برای بهبود رنک صفحات سایت خود در نتایج جستجوی گوگل کمک بگیرند.
آیا تاکنون برای بهبود جایگاه سایت خود در نتایج جستجوی گوگل، از رسانههای اجتماعی کمک گرفتهاید؟ از نظر شما سوشیال سیگنال تا چه اندازه میتواند به وضعیت سئوی یک وبسایت کمک کند؟ شما از کدام رسانههای اجتماعی برای افزایش سوشیال سیگنال کمک میگیرید؟ لطفاً نظرها و تجربیات خود در این زمینه را با ما و سایر همراهان مجموعه مدیر وب در بخش نظرات (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.
نوشته راهنمای جامع سوشیال سیگنال : یک سیگنال مهم برای گوگل اولین بار در مدیر وب. پدیدار شد.
[ad_2]
منبع: modireweb.com