;

راز متا دیسکریپشن: چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

یکی از مواردی که باعث جلب توجه کاربران اینترنت و کلیک بر روی لینک یک سایت خاص در صفحه نتایج جست و جوی گوگل می‌شود، توضیحات کوتاهی است که زیر لینک هر سایت به صورت یک تا دو خط نمایش داده می‌شود. به این توضیح کوتاه متا دیسکریپشن گفته می‌شود. متا دیسکریپشن توضیحات مختصری راجع به موضوع محتوای مورد نظر برای موتورهای جست و جو ارائه داده و یکی از فاکتورهایی است که در دنیای سئو برای رتبه دهی سایت مورد توجه قرار می‌گیرد. با ما همراه شوید تا در این مطلب بیشتر راجع به دیسکریپشن، نحوه نگارش آن و نکات مهم مربوط به آن آشنا شویم.

 

متا دیسکریپشن چیست؟

 

متادیسکریپشن چیست؟

توضیحات متا یک تگ HTML است که توضیح مختصری راجع به موضوع هر محتوای سایت در اختیار موتورهای جست و جو قرار می‌دهد. این توضیحات به طور خودکار در پایین لینک صفحه هر سایت در نتایج جست و جوی گوگل به کاربران نمایش داده می‌شود و به کاربران کمک می‌کند تصمیم بگیرند؛ بر روی آن لینک کلیک کنند یا خیر؟ طول متادیسکریپشن در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر است. این تگ باید به گونه‌ای جذاب نوشته شود تا کاربران را تشویق کند روی لینک صفحه کلیک کنند.

دیسکریپشن باید به زمانی روان نوشته شود، کلمات کلیدی به درستی و به اندازه در آن به کار رفته و اطلاعات دقیق و مناسبی داشته باشد. در صورتی که محتوای خود را بعد از مدتی به روز می‌کنید، بهتر است که توضیحات متای آن را نیز تغییر داده و آپدیت کنید.

 

چرا استفاده از متا دیسکریپشن مهم است؟

توضیحات متا در سئو داخلی یک سایت به طور غیر مستقیم تاثیرگذار خواهد بود و نقش مهمی در رتبه‌بندی سایت در گوگل دارد. استفاده از دیسکریشن از دو جنبه موتورهای جست و جو و کاربران بر روی سایت تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

چرا استفاده از متا دیسکریپشن مهم است؟

 

 

کمک به موتورهای جست و جو

توضیحات متا به موتورهای جست و جو کمک می‌کند که درک بهتری از محتوای یک سایت به دست آورده و در صورت درخواست کاربران درباره آن موضوع، سایت را در نتایج بالای جست و جو به کاربران نمایش دهند.

 

افزایش بازدید و نرخ کلیک

بسیاری از کاربران برای کلیک بر روی لینک‌های مختلف هر سایت در صفحه نتایج جست و جوی گوگل نیم نگاهی به متن دیسکریپشن انداخته و محتوای سایت را براساس آن می‌سنجند. آمارها نشان می‌دهد یک دیسکریشن خوب احتمال کلیک کاربران بر روی لینک سایت را تا ۵.۸ درصد افزایش می‌دهد. در نتیجه متا دیسکریپشن بر روی بازدید سایت و کلیک کاربران نیز تاثیرگذار خواهد بود. این موضوع به مرور باعث ارتقا جایگاه و رتبه سایت شده و اعتبار آن را در گوگل بالا خواهد برد.

نرخ کلیک

 

آیا متا دیسکریپشن همان اسنیپت نتایج است؟

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که متا دیسکریپشن همان اسنیپت نتایج است اما این دو مقوله کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. همانطور که در بالا اشاره شد دیسکریپشن یک تگ HTML است که شما به طور کامل روی آن تسلط داشته، می‌توانید آن را بنویسید، تغییر داده و بهینه کنید. اسنیپت نتایج جست و جو توضیحاتی درباره موضوع است که گوگل از سایت شما انتخاب کرده و آن را در نتایج جست و جو و زیر عنوان هر سایت به کاربران نشان می‌دهد. بر خلاف دیسکریپشن، شما دخل و تصرفی بر متن اسنیپت ندارید. این توضیحات می‌تواند همان توضیحات نگارش شده در متا بوده یا گوگل به طور اتوماتیک آن محتوای خلاصه شده را از صفحه شما تولید کند. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا گوگل در مواردی محتوای متا و در مواردی محتوای تولیدی خود را به کاربران نمایش می‌دهد؟ گوگل به کلمات کلیدی جست و جو شده توسط کاربران توجه کرده و با توجه به آن یا محتوای متا دیسکریپشن را نشان داده یا دست به تولید یک محتوای خلاصه شده کاملا متفاوت می‌زند. البته نگران این موضوع نباشید در هر حالت گوگل بهترین انتخاب را با توجه به جست وجوی کاربر نشان خواهد داد که به نفع سایتتان باشد!

 

 

متا دیسکریپشن

 

برای چه صفحاتی متا دیسکریپشن نوشته می‌شود؟

متا دیسکریپشن برای تمامی صفحات سایت، مانند صفحه نخست، صفحه محصول و صفحه دسته بندی توضیحات متا برای آن نوشته می‌شود.

 

متا صفحه نخست

متا صفحه نخست شاید سخت‌ترین نوع متا باشد. شما باید در یک توضیحات کوتاه حداکثر ۱۶۰ کاراکتری نشان دهید که محتوای شما راجع به چه چیزی است و کاربران را ترغیب کنید که بر روی لینک سایت شما کلیک کنند.

 

برای چه صفحاتی متا دیسکریپشن نوشته می‌شود؟

 

 

صفحه محصول

نوشتن توضیحات متا برای صفحه محصول در مقایسه با صفحه نخست ساده‌تر است. زیرا در این صفحه شما نیاز نداری یک محتوای کامل را در چند خط خلاصه کنید، بلکه تنها باید درباره محصول خود، ویژگی‌ها و مزایای آن یک توضیح مختصر بدهید. برای مثال اگر محصول شما راجع به یک کتاب است، توضیح مختصری راجع به موضوع و آن چه در انتظار خوانندگان است، بدهید.

 

صفحه دسته بندی

علاوه بر صفحه محصول و صفحه اصلی شما باید برای صفحه دسته بندی سایت خود نیز توضیحات متا بنویسید. این صفحه‌ها محصولات مشابه را دسته بندی کرده و پیدا کردن آن‌ها برای گوگل را ساده‌تر می‌کند. کلمات کلیدی در توضیحات متای این صفحات باید به طور دقیق وکامل مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال اگر دسته بندی کیف پول مردانه یا عطر زنانه دارید، این کلمات باید دقیقا در توضیحات متا دیسکریپشن استفاده شود. برای جلب توجه بیشتر کاربران در این حالت می‌توانید از کلمات ترندی مانند پرطرفدار، اختصاصی یا رایگان استفاده کنید. همچنین اگر خدمات خاصی مانند فروش اقساطی یا ارسال رایگان دارید، آن را نیز در متن دیسکریشن صفحه دسته بندی بگنجانید.

 

چرا در برخی مواقع گوگل متا دیسکریپشن را تغییر می‌دهد؟

در بخش‌های بالاتر نیز به این موضوع اشاره شد که گاهی اوقات ممکن است گوگل به صورت خودکار متن دیسکریپشن نگارش شده شما را تغییر دهد؟ این تغییر برای سایت شما مفید بوده و نگران کننده نیست! اما این تغییر در چه مواردی اتفاق می‌افتد؟

 

 

چرا در برخی مواقع گوگل متا دیسکریپشن را تغییر می‌دهد؟

 

 

افزایش بیش از اندازه از کلمات کلیدی

استفاده بیش از اندازه در کلمات کلیدی نه تنها در خود محتوا بلکه در متا دیسکریپشن نیز ممنوع است! در صورتی که شما در متن متا خود آگاهانه یا غیر عمدی کلمات کلیدی را بیش از اندازه استفاده کرده باشید، گوگل آن را اسپم تشخیص داده و آن را ویرایش خواهد کرد.

 

عدم تطابق متا با جست و جوی کاربران

گوگل بسیار هوشمند است و دقیقا متوجه این موضوع خواهد شد که محتوای شما درباره چه چیزی نوشته شده و مناسب چه کاربرانی است؟ در صورتی که متن متا نوشته شده با عبارت جست و جوی کاربران تفاوت زیادی داشته اما گوگل تشخیص دهد که محتوای شما مناسب آن دسته از کاربران خواهد بود، متن دیسکریپشن را با انتظارات کاربر و جست و جوی او هماهنگ خواهد کرد.

 

صفحات متا در دیسکریپشن

هدف متا ارائه اطلاعاتی منحصر به فرد در تمامی صفحات است. اگر گوگل تشخیص دهد توضیحات متای شما برای صفحات مختلف یکسان و تکراری است، آن را برای شما بازنویسی خواهد کرد.

 

صفحات متا در دیسکریپشن

 

نکات مهم در نگارش متا دیسکریپشن

در بخش‌های بالا با توضیح متادیسکریپشن، انواع و موارد مربوط به آن آشنا شدیم، اکنون می‌خواهیم بدانیم با رعایت چه مواردی می‌توان متا دیسکریپشن خوب و سئوپسند نوشت! موارد زیر به شما در نگارش یک دیسکریپشن حرفه‌ای کمک خواهد کرد.

 

اندازه استاندارد را رعایت کنید

اندازه استاندارد متا چیزی حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر است. بیشتر از این مقدار در نتایج جست و جو نمایش داده نشده و باعث می‌شود جمله بندی شما ناقص باشد. همچنین بیش از این میزان نیز خارج از حوصله کاربر بوده و معمولا آن را تا آخر نمی‌خواند! همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کاراکترهای قابل نمایش بخش متا بدون در نظر گرفتن تاریخ برای صفحه نمایش گوشی ۱۱۸ تا ۱۲۱ کاراکتر است. بنابراین از آن جا بسیاری از افراد از تلفن همراه برای باز کردن صفحات اینترنت استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان سراغ دیسکریپشن طولانی نروید.

 

نکات مهم در نگارش متا دیسکریپشن

 

یونیک و منحصر به فرد بنویسید

برای نگارش یک متا دیسکریپشن حرفه‎ای باید سعی کنید یونیک و منحصر به فرد بنویسید. کپی کردن متای سایت‌های مشابه یا بخشی از محتوای سایت ممنوع! موتورهای جست و جو عبارات کپی را بی ارزش تشخیص می‌دهند، چه این عبارت در متن اصلی به کار برده شود چه در متا دیسکریپشن

 

از کلمات کلیدی استفاده کنید

استفاده کلمات کلیدی نکته بسیار مهم در نگارش متا دیسکریپشن است. با توجه به محتوای خود مهم‌ترین کلمات کلیدی متن را انتخاب کرده و آن را در دیسکریشن به کار ببرید. با توجه به آن که متن شما در توضیحات متا کم است، استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی آن را از حالت طبیعی خارج خواهد کرد.

 

 

از کلمه کلیدی استفاده کنید

 

 

از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنید

موضوع مهمی که از دید بسیاری از سئوکاران پنهان می‌ماند آن است که استفاده از کاراکترهای ریاضی مانند نمادهای گرافیکی، نمادهای عملیاتی و نمادهای خاص در توضیحات متا می‌تواند در نمایش آن ایجاد خطا کند. باید بدانید که برخی از موتورهای جست و جو ممکن است این کاراکترها را به عنوان برچسب‌های نامعتبر تشخیص داده و توضیحات دیسکریپشن شما را به خوبی نمایش ندهند.

 

جذاب و ترغیب کننده بنویسید

همانطور که در بخش‌های بالاتر نیز اشاره شد، دیسکریپشن یکی از مواردی است که می‌تواند بر روی انتخاب کاربر به منظور کلیک یا عدم کلیک بر روی لینک سایت تاثیرگذار باشد. بنابراین توضیحات متا باید جذاب و ترغیب کننده نوشته شود تا کاربران را تشویق به کلیک بر روی لینک سایت کند.

 

 

جذاب و ترغیب کننده بنویسید

 

 

دعوت به عمل یا کال تو اکشن کنید

کال تو اکشن یا فراخوانی به عمل تاثیر بسیار زیادی بر توضیحات متا خواهد گذاشت. استفاده از افعالی مانند دانلود، خرید یا تماشا، استفاده از عبارات محرکی مانند اکنون، حالا، تا پایان هفته و کلمات متقاعد کننده ای مانند رایگان، تخفیف ویژه در این زمینه به شما بسیار کمک خواهد کرد.

 

 

توضیحات متا باید مرتبط با متن نوشته شود

همانطور که می‌دانید توضیحات متا باید درباره متنی باشد که منتشر خواهید کرد. این متن به کاربران کمک خواهد کرد قبل از کلیک بر روی لینک سایت درک بهتری از محتوای آن داشته و بدانند چه چیزی در انتظار آن‌ها بعد از کلیک خواهد بود. بنابراین توضیحات متا باید کاملا مرتبط با موضوع محتوا نوشته شده و کلمات کلیدی آن با کلمات کلیدی متن یکی باشد.

 

 

توضیحات متا باید مرتبط با متن نوشته شود

 

رقبا را بررسی کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که به موفقیت هر کسب و کاری کمک می‌کند، تحلیل رقبا است. شما برای نوشتن یک توضیحات متا خوب نیز می‌توانید رقبای خود را بررسی کنید، عملکرد آن‌ها را بسنجید، نقاط قوت آن‌ها را شناسایی کرده و با کمک آن محتوا و سایت خود را ارزیابی کنید. با انجام این کار فرصت‌های جدید بازار و بهترین استراتژی رقابتی را پیدا خواهید کرد.

 

اگر ایده ای برای توضیحات متا ندارید، آن را ننویسید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نداشتن توضیحات متا از نگارش توضیح متا نامناسب بهتر است. بنابراین اگر ایده جالبی برای نگارش دیسکریپشن ندارید، آن را خالی بگذارید. در این صورت گوگل خود بخشی از محتوای سایت را با توجه به جست و جوی کاربران به عنوان توضیحات متا شما انتخاب خواهد کرد.

 

 

اگر ایده ای برای توضیحات متا ندارید، آن را ننویسید

 

 

درگیر کلمات کلیدی مرتبط نشوید!

بسیاری از سئوکاران به دنبال آن هستند که مانند محتوای متنی، توضیحات متا را نیز برای چند کلمه کلیدی مختلف و مرتبط بهینه کنند. این کار نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه باعث تولید یک متن به هم ریخته و نامناسب نیز خواهد شد. همانطور که در بخش‌های بالاتر نیز اشاره شد، گاهی اوقات گوگل به دلخواه خود متن متای صفحات را تغییر داده یا قسمت متفاوتی از متن را که به تصور خودش برای کاربر جذاب است، در دیسکریپشن نمایش خواهد داد. بنابراین کافی است که شما متای هر صفحه را تنها برای کلمه کلیدی مربوط به آن بهینه کنید.

 

از تیترهای محبوب شبکه‌های مجازی استفاده کنید

با استفاده از دنبال کردن شبکه‌های مجازی در حوزه کاری خود می‌توانید تیترهایی که در روزهای اخیر ترند و پرطرفدار شده‌اند را شناسایی کرده و علایق مخاطبان خود را بهتر بشناسید. با استفاده از ترندهای روز در متن توضیحات متا احتمال کلیک کاربران بر روی لینک سایت شما تا حد زیادی بالا خواهد رفت.

 

از تیترهای محبوب شبکه‌های مجازی استفاده کنید

 

متادیسکریپشن های قبلی را به روز کنید

همانطور که می‌دانید در دنیای سئو اهمیت به روز رسانی محتواهای قدیم دست کمی از تولید محتواهای جدید ندارد. این مساله درباره متا دیسکرپیشن‌ها نیز صدق می‌کند. شما می‌توانید به صورت دوره‌ای توضیحات متا مطالب خود را به روز کرده و آن را با توجه به ترندهای روز تغییر دهید.

 

ویژگی محصول خود را برجسته کنید

اگر برای یک صفحه محصول خود متا دیسکریپشن می‌نویسید، باید بر روی ویژگی یا ویژگی‌های خاص محصول خود مانند کیفیت، قیمت و ویژگی‌های خاص آن تمرکز کرده و حتما راجع به آن در توضیحات متا بنویسید. این کار در نگاه اول در میان سایت‌های مشابه توجه کاربران را به سایت شما جلب خواهد کرد.

 

 

ویژگی محصول خود را برجسته کنید

 

 

کلام آخر

متادیسکریپشن یکی از اصول مهم در دنیای سئو است که شاید مستقیما تاثیری بر رتبه سایت نداشته باشد اما به طور غیر مستقیم بر آن تاثیرگذار خواهد بود. توضیحات متا حدودا ۱۵۰ کاراکتری بوده و توضیح مختصری راجع به محتوای هر صفحه است. متا باید خلاصه، روان و جذاب نوشته شده تا بتواند کاربران را برای کلیک بر روی لینک سایت ترغیب کند.


منبع: modireweb.com

پیام بگذارید