دسته کردن کلمات کلیدی یا keyword clustering چیست؟
[ad_1]
کلمات کلیدی از جمله اصول مهمی است که در سئو مورد استفاده قرار میگیرد. کلمه کلیدی در واقع مانند یک چراغ راهنما برای گوگل است تا بتواند سایت شما را در نتایج جست و جوی کاربران به آنها نمایش دهد. از این رو انتخاب کلمه کلیدی مناسب میتواند تا حد بسیار زیادی بر رتبه شما در گوگل و بازدید سایت تاثیرگذار باشد. با توجه به اهمیت استفاده از کلمات کلیدی از سالها پیش تا کنون ایدهها و الگوریتمهای مختلفی برای این کلمات طراحی و اجرا شده که یکی از مهمترین آنها دسته کردن کلمات کلیدی یا keyword clustering است. با ما همراه شوید تا بیشتر با این مفهوم و عملکرد آشنا شویم.
کلمه کلیدی چیست؟
در گام اول باید بدانیم که کلمه کلیدی دقیقا چیست؟ به زبان ساده کلمات کلیدی کلماتی هستند که کاربر به کمک آنها مفهوم خود را به گوگل بیان کرده و برای او مشخص میکند که دقیقا دنبال چیست؟ برای مثال اگر یک کاربر به دنبال پیدا کردن بهترین رستوران در غرب تهران است، صفحه جست و جوی گوگل را باز کرده و کلمه بهترین رستوران در غرب تهران و یا بهترین رستوران غرب تهران را سرچ میکند. با توجه به این کلمه گوگل تشخیص میدهد که کاربر دقیقا دنبال چیست و سایتهایی که به او کمک خواهد کرد را نمایش خواهد داد.
چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟
با توجه به تعریف کلمه کلیدی احتمالا اهمیت موضوع نیز برای شما مشخص شده باشد. اگر شما یک رستوران در غرب تهران دارید و سایت خود را برای آن کلمه کلیدی بهینه کرده باشید، گوگل سایت شما را به کاربر نمایش خواهد داد.
در صورتی که شما یک سایت خوب طراحی کرده باشید و در کار خود نیز عالی باشید اما بر روی کلمات کلیدی سایت خود کار نکرده باشید، آیا گوگل سایت شما را در جست و جوی کاربرانی که به دنبال رستوران خوب در غرب تهران هستند، نمایش خواهد داد؟! بدون شک خیر! زیرا گوگل سایت شما را برای این نتیجه جست و جو مناسب تشخیص نخواهد داد. بنابراین اگر موفقیت در کسب و کار برایتان مهم است، کار کردن بر روی کلمات کلیدی میتواند تعداد زیادی از کاربران را به سایت شما سرازیر کند.
علاوه بر افزایش ترافیک و بازدید، یکی از معیارهای مهم گوگل در رتبه بندی سایت ها کلمات کلیدی، کیفیت آن و چگونگی استفاده از آن است. یک نکته مهم آن که هر چه کلمات کلیدی شما جزئی تر و دقیقتر باشد، گوگل آن را بهتر و راحت تر پیدا کرده و در اختیار کاربران دیگر قرار میدهد. گوگل با دقت هر چه تمام تر و با استفاده از الگوریتمهای مختلف محتوا و کلمات کلیدی مورد استفاده در آن را بررسی کرده تا مطمئن شود کلمات در آن به درستی استفاده شدهاند.
انواع کلمات کلیدی براساس تعداد و حجم
کلمات کلیدی مورد استفاده در یک متن با توجه به مفهومی که دارند به چند گروه دسته بندی میشوند.
کلمات کلیدی short tail
همان طور که از نام این کلمات کلیدی پیدا است، طول آن کوتاه بوده و شامل یک یا حداکثر دو کلمه است. این کلمات کلیدی به صورت کلی بوده و نمیتوانند مفهوم جزئی را به کاربران منتقل کنند. برای مثال کلمه کلیدی خودرو جک میتواند به عنوان کلمه کلیدی کوتاه در یک متن مورد استفاده قرار بگیرد.
کلمات کلیدی mid tail
این کلمات کلیدی کلماتی با طول متوسط هستند که معمولا بین 3 تا 4 کلمه بوده و جزئیات بیشتری نسبت به کلمات کوتاه را در اختیار کاربر قرار میدهند. برای مثال خرید خودرو جک میتواند به عنوان کلمه کلیدی با طول متوسط به کار رود که جزئیات بیشتری از این که کاربر دقیقا دنبال چیست را به گوگل نشان خواهد داد.
کلمات کلیدی Long tail
این کلمات دارای طولی حدود 4 و 5 کلمه و گاهی بیشتر بوده و دقیقا جزئیات مورد نیاز کاربر را به گوگل بیان میکند. برای مثال شرایط خرید خودرو جک اقساطی یا خرید اقساطی خودرو جک میتواند به عنوان کلمه با طول بلند دقیقا جزئیات را نیز به کاربر منتقل کند. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هر چه شما از جزئیات بیشتری برای به کار بردن کلمات کلیدی استفاده کنید، گوگل به سایت شما رتبه بالاتری داده و کاربران آن را راحتتر پیدا میکنند.
تقسیم بندی کلمات کلیدی با توجه به User intent
همان طور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد با توجه به اهمیت کلمات کلیدی، این کلمات از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار میگیرند. یکی دیگر از جنبههای تقسیم بندی کلمات کلیدی، در نظر گرفتن مفهوم و مقصود کاربر است. بر این اساس کلمات کلیدی به 4 دسته زیر تقسیم بندی میشوند:
کلمات کلیدی informational
این کلمات کلیدی کلماتی هستند که کاربران برای به دست آوردن اطلاعات آنها را جست و جو میکنند. برای مثال کلماتی مانند خواص خواب کافی، آموزش زبان انگلیسی، فرمهای مختلف بدن کلمات کلیدی هستند که کاربران تنها به منظور به دست آوردن اطلاعات آنها را جست و جو میکنند.
کلمات کلیدی Transactional
این کلمات کلیدی کلماتی هستند که برای انجام کاری توسط کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. کلماتی مانند دانلود فایل، خرید کتاب، خرید خودرو، ثبت نام کنکور و غیره در این دسته بندی قرار میگیرند.
کلمات کلیدی Navigational
این کلمات زمانی مورد استفاده قرار میگیرند که کاربر قصد ورود به یک سایت را داشته اما دامنه آن را نمیداند. برای مثال اگر یک کاربر بخواهد وارد سایت مالتینا، علی بابا، آمازون یا هر سایت دیگر شود، میتواند تنها نام آن را جست و جو کرده تا صفحه سایت در نتایج جست و جو برای کاربر نمایش داده شود.
کلمات کلیدی با هدف جغرافیایی
کلمه کلیدی با هدف جغرافیایی از جمله کلماتی است که شامل یک منطقه جغرافیایی خاص نیز میشود. این کلمات معمولا در جست و جوی خدمات و یا مشاغل مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال دندانپزشک خوب در زعفرانیه، بهترین رستوران در غرب تهران از جمله کلمات کلیدی در این بخش هستند.
کلمات کلیدی هم معنی
تا مدتها پیش الگوریتم گوگل تنها بر روی کلمات کلیدی اصلی در طولهای مختلف بالا که با آنها آشنا شدیم، کار میکرد. در چند سال اخیر الگوریتمهای گوگل بسیار پیشرفته تر شدهاند و در کنار کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی مرتبط و فرعی نیز مورد بررسی قرار میگیرد. برای مثال ممکن است شما محتوای خود را بر اساس خرید ماشین سمند بهینه کرده باشید، آیا گوگل سایت شما را برای کاربرانی که عنوان خرید خودرو سمند را جست و جو میکنند، نمایش می دهد؟ در صورتی که شما در محتوای خود از کلمات هم معنی مانند خودرو و ماشین، گوشی و موبایل و غیره استفاده کنید، سایت شما از نظر سئو کلمات کلیدی جایگاه بسیار بالاتری پیدا خواهد کرد.
دسته کردن کلمات کلیدی keyword clustering چیست؟
بعد از آن که با کلمات کلیدی و انواع آن آشنا شدیم، میخواهیم از روشهایی استفاده کنیم که کارایی این کلمات را بهبود ببخشد. یکی از این روشها، دسته کردن کلمات کلیدی است. دسته کردن کلمات کلیدی به شما کمک میکند که بتوانید کلمات کلیدی فرعی و کلمات کلیدی mid و long مناسب با کلمه کلیدی اصلی خود را پیدا کنید. در واقع دسته کردن کلمات کلیدی به معنای آن است که با اضافه کردن پسوند و پیشوند به کلمه اصلی short اولیه و یا اضافه کردن کلمات به ابتدا و انتهای آن، کلمات مرتبط و جزئیتری بسازیم. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هر چه کلمات کلیدی انتخابی شما جزئی تر و دقیقتر باشد، هم اعتبار آن نزد گوگل بالاتر رفته و هم کاربران شما را بهتر پیدا میکنند.
چگونه دسته کردن کلمات کلیدی را انجام دهیم؟
دسته کردن کلمات کلیدی در نگاه اول ساده به نظر میرسد اما اگر بخواهیم به طور دستی این کار را انجام دهیم، کلمات احتمالی آن قدر زیاد و متنوع خواهد بود که بدون شک نمیتوانیم تمامی احتمالات ممکن را به دست آوریم. برای دسته کردن کلمات کلیدی به صورت دستی، ابتدا کلمه کلیدی اصلی را نوشته و یک پیشوند به آن اضافه میکنیم.
برای مثال اگر کلمه کلیدی اصلی شما خرید خودرو است، پیشوند شرایط یا زمان را به آن اضافه کرده و سپس به آن پیشوند تمامی پسوندهای مورد نظر را اضافه میکنیم. برای مثال شرایط خرید خودرو اقساطی، شرایط خرید خودرو خارجی، شرایط خرید خودرو ارزان و هر کلمه دیگری که در جست و جوها مورد استفاده قرار میگیرد. این کار را برای پیشوندهای دیگر نیز انجام میدهیم. این کار احتمالا زمان زیادی نیاز داشته و دقت کافی نداشته باشد، چرا که شما نمیتوانید تمامی احتمالات ممکن را در نظر بگیرید. از این رو میتوان از سایتها و نرم افزارهایی برای این کار استفاده کرد.
سایتهایی که به دسته کردن کلمات کلیدی کمک میکند؟
در حال حاضر برای دسته کردن کلمات کلیدی سایتهای مختلفی وجود دارد که پرکاربردترین آنها سایت Serpstat است. این سایت میتواند به خوبی و در زمان کوتاهی کلمات کلیدی مرتبط و طولانی را دسته بندی کرده، میزان قدرت آنها را براساس درصد به شما نمایش داده تا بتوانید به خوبی برای نوشتن یک محتوای سئو شده از آنها استفاده کنید.
برای مثال تصور کنید که کلمه کلیدی اصلی شما رژیم غذایی است. زمانی که این کلمه را به سایتهای تولید کلمات کلیدی میدهید، ممکن است بیش از 100 کلمه کلیدی مرتبط به شما نمایش دهد. از جمله این کلمات میتوان به رژیم غذایی سالم، رژیم غذایی گیاه خواری، رژیم غذایی برای کودکان و دهها کلمه دیگر اشاره کرد. برای آن که بتوان از این کلمات به خوبی استفاده کرد، میتوان آنها را دسته بندی کرد و قوی ترین کلمه در هر گروه را در محتوا به کار برد.
یکی دیگر از مزایای استفاده از این سایت در کنار دسته کردن کلمات کلیدی و نشان دادن قدرت هر کلمه، بررسی تعداد urlهای موجود برای کلمات کلیدی است. در واقع این سایت به شما نشان میدهد که برای کلمات کلیدی یک url و یا چندین صفحه وجود دارد. با این اطلاعات شما متوجه خواهید شد که برای هر دسته از کلمات کلیدی نیاز است که یک صفحه و محتوای جداگانه بنویسید و یا تمامی دسته کلمات کلیدی میتواند در یک صفحه آورده شود.
علاوه بر Serpstat ارائه دهندگان دیگری مانند Wordstream و Spyfu وجود دارند که به دسته کردن کلمات کلیدی کمک میکنند.
دسته کردن کلمات کلیدی چه تاثیری بر بهینه کردن سایت و سئو دارد؟
در الگوریتمهای جدید، گوگل بیش از آن که به تعداد کلمات کلیدی توجه کند، به مفید بودن محتوا برای کاربر توجه خواهد کرد. دسته کردن کلمات کلیدی به خودی خود شاید تاثیر زیادی بر سئو محتوا نداشته باشد اما میتواند به عنوان یک راهنما عمل کرده و به نویسنده زیر عنوانهای مفید و کلمات کلیدی قدرتمند را معرفی کند. از این رو نویسنده با انتخاب گروههای مناسب میتواند یک محتوای مفید و جامع برای کاربر بنویسد.
هر چه محتوای شما در سایت مفیدتر باشد، ترافیک سایت شما بالاتر رفته و خوانندگان زمان بیشتری را در سایت شما برای خواندن مطلب صرف خواهند کرد. از این رو استفاده از روش دسته کردن کلمات کلیدی به 3 شکل زیر میتواند رتبه و سئو سایت شما را ارتقا دهد:
• محتوای شما مفیدتر شده و گوگل اعتبار بیشتری برای آن در نظر خواهد گرفت.
• ترافیک بیشتری وارد سایت شما شده و تعداد کاربران خود را افزایش خواهید داد.
• با توجه به مفید بودن مطلب، کاربران زمان بیشتری در سایت شما خواهند ماند تا مطلب نوشته شده را تا انتهای آن بخوانند.
افراط در استفاده از کلمات کلیدی دسته بندی شده ممنوع!
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، ممکن است شما نیاز به استفاده از همه دستهها نداشته باشید. استفاده بیش از اندازه این کلمات نه تنها بر سئو تاثیر مثبت نگذاشته، بلکه میتواند محتوای شما را خشک و بی معنی کند! از این رو در انتخاب کلمات کلیدی و دستههای آن دقت کافی را به خرج داده و فقط کلمات و دستههایی که مناسب محتوای شما هستند را انتخاب کنید.
جمع بندی
دسته کردن کلمات کلیدی یکی از روشهای بهینه سازی محتوا است که به شما کمک میکند، به بهترین شکل از کلمات کلیدی پرتکرار در هر حوزه استفاده کرده و یک محتوای جامع و مفید بنویسید.
نوشته دسته کردن کلمات کلیدی یا keyword clustering چیست؟ اولین بار در مدیر وب. پدیدار شد.
[ad_2]
منبع: modireweb.com