تیزحسی کسب و کار و هوش تجاری چیست؟ روش‌های افزایش تیزحسی!

[ad_1]

خیلی از انسان‌ها با رویای کارآفرین شدن و راه‌اندازی کسب و کار بزرگ می‌شوند. خیلی از کارمندانِ شرکت‌های مختلف، رویای صاحب کسب و کار ‌شدن را در ذهن می‌پرورانند؛ اما فقط عده کمی می‌توانند این رؤیا را عملی کنند. به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود که فقط عده کمی بتوانند کسب و کار خود را راه بیندازند و با موفقیت آن را به جلو ببرند؟!

احتمالاً مهارت‌های مختلفی به ذهنتان رسیده؛ اما چیزی که به‌شدت در مسیر راه‌اندازی کسب و کار اهمیت دارد، تیزحسی کسب و کار است. اگر بار اول است که این واژه به گوشتان خورده است، نگران نباشید. در این مقاله با زبانی ساده شما را با ابعاد مختلف تیزحسی در کسب و کار و نحوه تقویت آن آشنا خواهیم کرد. برای شناخت کامل از تیزحسی کسب و کار فقط کافی است که تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

تیزحسی کسب و کار چیست؟

تیزحسی کسب و کار معادل کلمه انگلیسی «Business Acumen» است. واژه «Acumen» در انگلیسی به معنی توانایی گرفتن تصمیمات سریع و دقیق است. این‌طور که در شرایط مختلف، شما با شناخت و درک موقعیت و شرایط، همه چیز را بالا و پایین کنید و در نتیجه قضاوت‌ها و تصمیمات مناسبی را داشته باشید.

حال تیزحسی کسب و کار به این معنی است که یک فرد به خوبی سازمان خود و اهداف آن را بشناسد، خدماتی که ارائه می‌دهد را بشناسند، مخاطبانش را به خوبی آنالیز کند و در نهایت تصمیماتی را اتخاذ کند که به نفع سازمان یا شرکت و مخاطبان و مشتریان آن باشد.

تیزحسی کسب و کار در واقع به این معنا است که یک فرد تلفیقی از دانش، مهارت و توانایی را داشته باشد و در شرایط مختلف دست به تصمیماتی بزند که بیشترین سود را برای شرکت داشته باشند و بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این موارد می‌پردازیم.

مؤلفه‌های تیزحسی کسب و کار

بیایید همراه هم برخی از فاکتورهای تیزحسی در کسب و کار را بررسی کنیم:

مؤلفه اول: دانش!

خود مؤلفه دانش، از چنین زیرمجموعه تشکیل می‌شود که آن‌ها را بررسی نی کنیم:

دانش مالی یا اقتصادی؛ هنر استفاده از منابع!

سواد مالی یا اقتصادی از جمله مواردی است که هر مدیری به‌شدت به آن نیاز دارد. یک مدیر تیز حس به خوبی می‌داند که چگونه از منابعش استفاده کند که بیشترین سوددهی را برای شرکت یا سازمان داشته باشد.

نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که یکی از مهم‌ترین اهداف هر سازمانی سود مالی است و بدون دانش مالی نمی‌شود انتظار داشت که یک مدیر بتواند با تیزحسی دست به تصمیم‌گیری و انتخاب بزند.

دانش سازمانی؛ هنر مدیریت سازمان

یک مدیر تیز حس به خوبی با سازمان و بخش‌های مختلف آن آشنایی دارد. چنین مدیری به خوبی با اهداف سازمان خود آشنا است و می‌داند که در جهت عملی کردن آن‌ها به چه ابزارهایی نیاز دارد.

او همچنین با کارمندان خود و توانایی‌هایشان به خوبی آشنا است و می‌داند که برای عملی کردن هدف‌های‌ خود چقدر می‌تواند روی آن‌ها حساب باز کند.

مؤلفه دوم: مهارت‌ها!

این مؤلفه را نیز می‌توان با زیرمجموعه‌های زیر بررسی کرد:

مهارت شناخت خود؛ اول از همه باید خودمان را بشناسیم!

فردی که تیزحسی کسب و کار بالایی دارد، به خوبی خود را می‌شناسد و می‌داند که تصمیمات او چگونه بر سازمان تأثیر خواهد گذاشت. چنین فردی می‌داند که در چه شرایطی ممکن است به اشتباه بیفتد و سعی می‌کند در آن شرایط با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کند و یا از دیگران برای تصمیم‌گیری کمک بخواهد.

در واقع می‌توان این‌گونه گفت که مدیران تیز حس به خوبی از خودشان شناخت دارند و با ضعف‌های خود آشنا هستند. در نتیجه مراقب تأثیراتی که بر سازمان می‌گذارند، هستند و سعی می‌کنند که تصمیماتشان بهترین تأثیر را بر سازمان داشته باشد.

مهارت شناخت مخاطب؛ مؤثر و مورد نیاز!

مدیران تیز حس مخاطب خود را نیز به خوبی می‌شناسند و از تأثیرات آن‌ها بر شرکت اطلاع کافی دارند. دقت کنید که همواره این ما نیستیم که بر مخاطب تأثیر می‌گذاریم بلکه خیلی اوقات این مخاطبان و مشتریان هستند که بر تصمیمات ما تأثیر می‌گذارند.

یک مدیر تیز حس به خوبی از این تأثیرات آگاه است و سعی می‌کند که از مخاطبان نهایت استفاده را در جهت موفقیت کسب و کار داشته باشد.

مؤلفه سوم: توانایی!

اما مؤلفه توانایی، چه زیرمجموعه‌هایی دارد؟

توانایی تحمل ابهام؛ مهم در تصمیم‌گیری‌ها!

یک مدیر با تیزحسی کسب و کار، به خوبی می‌داند که در روند تصمیم‌گیری‌ها قرار است مدام با ابهام‌های مختلف روبرو شود. مسیر راه‌اندازی و پیش بردن کسب و کار پر از ابهامات و ناشناخته‌ها است و صاحبان کسب و کار هیچ‌گاه نمی‌توانند همه‌چیز را پیش‌بینی کنند و از آن‌ها مطمئن باشند.

سؤال اصلی این است که یک مدیر یا یک صاحب کسب و کار‌ در چنین شرایطی چقدر می‌تواند ابهام را تحمل کند؟ با وجود این ابهامات چقدر می‌تواند تصمیم‌های خوبی را اتخاذ کند؟ پاسخ هر دو سؤال به توانایی فرد در روبروی با ابهام‌ها برمی‌گردد.

توانایی فهم علت و معلول؛ مفید برای ارزیابی و تحلیل!

یک مدیر تیز حس همواره در حال بررسی نتایج تصمیماتش و مدام نتایج تصمیماتی که در شرکت گرفته می‌شود را بررسی می‌کند. یک مدیر باید بداند که تصمیمات او در شرکت چه نتایجی را به همراه داشته است.

این موضوع نه تنها به مدیران کمک می‌کند که عملکرد خود را ارزیابی کند، بلکه آنان را با مخاطب و مشتریان خود نیز بیشتر از قبل آشنا می‌کند. به‌طور کلی بررسی نتایج هر تصمیم، به مدیران کمک می‌کند در آینده تصمیمات بهتری برای شرکت بگیرند.

یک نکته مهم؛ تیزحسی کسب و کار ربطی به شم درونی ندارد!!

قبل از اینکه به سراغ چند پیشنهاد برای تقویت تیزحسی کسب و کار برویم لازم است که یک نکته مهم را گوشزد کنیم. تا سخن از تیزحسی کسب و کار می‌شود، بسیاری گمان می‌کنند که افراد تیز حس افرادی هستند که به حس‌ها و شهود خود تکیه می‌کنند و با تکیه بر آن‌ها دست به تصمیم‌گیری و انتخاب و برنامه‌ریزی برای کسب و کارشان می‌زنند.

این دیدگاه دقیقاً برعکس آن چیزی است که ما سعی کردیم از تیزحسی کسب و کار ارائه دهیم. دقت کنید که افراد تیز حس با تکیه بر دانش، مهارت و توانایی‌ها و تجارب خود دست به تصمیم‌گیری و اقدام می‌زنند و این‌گونه نیست که با حس‌های خود کسب و کارشان را پیش ببرند.

چگونه تیزحسی کسب و کار را در خود افزایش دهیم؟

حال که تا حد خوبی با تیزحسی کسب و کار آشنا شده‌ایم وقت آن رسیده که به معرفی چند پیشنهاد برای تقویت تیزحسی کسب و کار بپردازیم. یک خبر خوب برای شما این است که ما در مدرسه کسب و کار به همه موارد زیر اشاره خواهیم کرد و به شما کمک کنیم که به فردی با تیزحسی بالا در کسب و کار تبدیل شوید:

  • اهداف‌ خود در کسب و کارتان را مشخص کنید
  • ابزار و منابع در دسترستان را مشخص کنید
  • مدل‌های مختلف کسب و کار را بشناسید
  • دانش اقتصادی و مالی خود را ارتقا دهید
  • دانش سازمانی خود را تقویت کنید
  • در ارزیابی بازار مهارت پیدا کنید
  • مهارت‌های رهبری خود را افزایش دهید
  • از مشتریان شناخت پیدا کنید
  • از متخصصین کسب و کار کمک بگیرید
  • نتایج تصمیماتتان را مرتب تحلیل و آنالیز کنید
  • توانایی و ظرفیت خود برای تحمل ابهام را افزایش دهید

سخن پایانی مقاله تیزحسی کسب و کار!

در این مقاله به معرفی تیزحسی کسب و کار و راه‌های تقویت آن پرداختیم. تیزحسی کسب و کار به معنی داشتن مهارت، توانایی و دانش بالا در جهت گرفتن بهترین تصمیمات است. تیزحسی کسب و کار به ما کمک می‌کند اهداف خود را پیش ببریم و نهایت سودآوری را برای شرکتمان داشته باشیم. تیزحسی کسب و کار همچنین با افزایش کیفیت تصمیمات به ما کمک می‌کند بهترین خدمات را به مخاطبانمان ارائه دهیم. برای تقویت تیزحسی کسب و کار ما باید دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های خود را ارتقا دهیم. ما در مدرسه کسب و کار به همه این مباحث می‌پردازیم و به شما در جهت تقویت تیزحسی کسب و کارتان کمک خواهیم کرد.

به دنبال تیز حس شدن در کسب و کار و راه‌اندازی شغل موردعلاقه‌تان هستید؟

کافی است در دوره استثنایی و پرمحتوای زیر شرکت کنید.

این دوره با تمام دوره‌های راه‌اندازی کسب و کار فرق دارد و از کسی آموزش می‌بینید که خود تا قبل از 35 سالگی، 5 کسب و کار موفق و پول‌ساز راه انداخته است. اطلاعات بیشتر با کلیک روی تصویر زیر:

مدرسه کسب و کار | از تیزحسی کسب و کار چه می‌دانیم؟

The post تیزحسی کسب و کار و هوش تجاری چیست؟ روش‌های افزایش تیزحسی! appeared first on بیشتر از یک نفر.

[ad_2]

منبع: www.bishtarazyek.com

پیام بگذارید