استراتژی کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟ + نکات کلیدی
هر کسب و کاری برای رشد و فعالیت به استراتژی نیازمند است. استراتژی در واقع نقشه راه هر کسب و کاری است و بدون داشتن استراتژیهای مناسب نمیتوان موفق شد. در همین راستا ما در این مقاله به معرفی انواع استراتژی کسب و کار و اهمیت آن میپردازیم.
استراتژی کسب و کار چیست؟
استراتژی کسب و کار به مشخصکننده تمام تصمیماتی است که در یک سازمان در جهت دستیابی به اهداف گرفته میشوند. استراتژی کسب و کار مشخص میکند که سازمان ما در تعامل و رقابت با دیگر سازمانها باید چگونه رفتار کند. استراتژی کسب و کار همچنین مشخص میکند که واحدهای مختلف سازمان ما چگونه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و چطور میتوانند به یکدیگر کمک کنند. استراتژی کسب و کار به زبان ساده نقشه راه و برنامه عملیاتی کسب و کار ما است.
انواع استراتژی کسب و کار که باید بشناسید!
بهصورت کلی استراتژیهای کسب و کار در سه سطح تعریف میشوند. این سه سطح به ترتیب زیر میباشند:
- سطح سازمانی (Corporate level)
- سطح واحدها (Business level)
- سطح عملکردی (Functional level)
در ادامه به معرفی مبسوطتر هرکدام از این سه میپردازیم:
استراتژی سطح سازمانی
این استراتژیها همان تصمیماتی هستند که در سطوح بالای شرکت گرفته میشوند. این استراتژی مشخصکننده نحوه تعامل سازمان ما با دیگر سازمانها و نحوه رقابت ما با آنها است. این استراتژیها در واقع شکل و نحوه حضور ما در بازار را مشخص میکنند و تعیینکننده انتخابهای اساسی ما هستند. هر کسب و کاری برای موفقیت نیازمند مشخص کردن این استراتژیها است چرا که این استراتژیها شاکله و اساس کسب و کار ما هستند.
استراتژی سطح واحدهای کسب و کار
این استراتژیها مربوط به واحدهای مختلف کسب و کار ما هستند. اینکه کسب و کار ما برای موفقیت به چه واحدهایی نیازمند است و این واحدها چگونه باید با یکدیگر در تعامل باشند.
موفقیت نهایی کسب و کار ما به شدت وابسته به واحدهای مختلف آن است و بدون وجود استراتژیهای مناسب نمیشود که انتظار تعامل مؤثر را در میان این واحدها داشت.
استراتژی سطح عملکردی
این استراتژیها جزئیترین سطح استراتژی کسب و کار محسوب میشوند و بر وظایف فردی کارمندان تأکید دارند. این استراتژیها وظایف اعضای هر واحد را بهطور دقیق مشخص میکنند.
این استراتژیها در واقع دستورالعمل عملکردی هر فرد محسوب میشوند و به افراد نشان میدهند که چه کارهایی را باید انجام دهد تا در نهایت سازمان بتواند به اهداف خود برسد.
اهمیت استراتژی کسب و کار در چیست؟
حال که به استراتژی کسب و کار و انواع آن آشنا شدهایم، وقت آن است که کمی بیشتر در رابطه با اهمیت استراتژی کسب و کار بگوییم. در ادامه به مهمترین مواردی که اهمیت استراتژی کسب و کار را نشان میدهند اشاره خواهیم کرد:
احساس کنترل مدیران
اولین نکته مثبت استراتژیهای کسب و کار در این است که به مدیران و رهبران احساس کنترل میدهند. بازار کسب و کار پر از فراز و نشیبها و احتمالات مختلف است. استراتژیها به مدیران کمک میکنند تا این اوضاع آشفته را به مهار درآورند و اوضاع را تا حدودی قابل کنترل کنند. این کنترل فقط محدود به مدیران نیست و به لایهها و واحدهای مختلف سازمان تزریق میشود.
رسیدن به اهداف
ویژگی مثبت دیگر استراتژیها در این است که به موفقیت و رسیدن ما به اهدافمان کمک میکنند. استراتژیها راه را برای ما هموارتر میکنند و باعث میشوند ما راحتتر به اهدافمان برسیم.
از همین جهت ضروری است که این استراتژیها را در فازهای ابتدایی راهاندازی کسب و کارمان مشخص کنیم.
شناخت نقاط قوت و ضعف
نکته مهم دیگری که در رابطه با استراتژیهای کسب و کار مطرح است کمک آنها به شناخت ما از نقاط قوت و ضعف سازمانمان است. استراتژی کسب و کار نقشه راه و برنامه عملیاتی ما است و ما با شناخت و بررسی این نقشه میتوانیم به شناخت خوبی از نقاط قوت و ضعف سازمانمان برسیم و تصمیمات لازم رو اتخاذ کنیم.
کارایی بهتر کارمندان
استراتژی کسب و کار با مشخص کردن برنامهها و دستورالعملها به کارمندان جهت کارایی بیشتر کمک میکند. استراتژی کسب و کار به کارمندان در واحدهای مختلف نشان میدهد که چه کارهایی را باید انجام دهند و چگونه باید با یکدیگر تعامل کنند.
این برنامهریزی تا حد بسیار زیادی به کارایی بیشتر آنان کمک میکند.
عقب نماندن از رقابت با دیگر کسب و کارها
استراتژی کسب و کار در نهایت به ما کمک میکند که در بازار داغ رقابت عقب نمانیم و توانایی رقابت با دیگر سازمانها را داشته باشیم. همانطور که بالاتر گفتیم، استراتژی کسب و کار اول از همه مشخص میکند که ما نسبت به دیگر سازمانها چگونه باید رفتار کنیم و این تا حد زیادی به توان رقابت ما میافزاید.
سخن پایانی مقاله استراتژی کسب وکار
ما در این مقاله به معرفی استراتژی کسب و کار، انواع آن و همچنین اهمیت آن پرداختیم. استراتژی کسب و کار نقشه راه و برنامه عملیاتی ما است و نحوه تعامل ما با دیگر سازمانها، نحوه تعامل واحدهای مختلف سازمانی و عملکرد هر فرد را مشخص میکند.
استراتژی کسب و کار در سه سطح سازمانی، واحدی و عملکردی تعریف میشود. استراتژی کسب و کار به ما کمک میکند که نسبت به شرایط احساس کنترل داشته باشیم، به اهداف سازمانمان برسیم، از نقاط قوت و ضعف سازمان خود شناخت داشته باشیم، به کارایی کارمندان کمک کنیم و در رقابت با دیگر سازمانها عقب نمانیم.
سایر مقالات مرتبط با کارآفرینی که حتماً باید بخوانید
ویژگی های شخصیتی کارآفرینان بزرگ | ۱۰ ویژگی مهم
۱۱ ایده کارآفرینی در خانه | جدید و واقعی
اشتباهات کارآفرینان از زبان خودشان! | ۱۶ اشتباه رایج
۲۰ گام برای راه اندازی کسب و کار خانگی | تحقق رویای دیرین ذهن!
تیزحسی کسب و کار چیست؟ بهترین روشهای افزایش هوش تجاری
چگونه یک کسب و کار کوچک راه بیندازیم؟ + لیست کامل
۱۰ ایده کسب و کار دانشجویی | مشاغل دانشجویی پولساز!
بهترین و کاربردیترین ایده های راه اندازی کسب و کار موفق
مهمترین موارد دانش MBA (تنها در دو ساعت؛ کاملاً عملی و تجربی)
روی تصویر زیر کلیک کنید:
The post استراتژی کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟ + نکات کلیدی appeared first on بیشتر از یک نفر.
منبع: www.bishtarazyek.com